středa 3. ledna 2018

Můj brácha je superhrdina - David Solomons

Autor: David Solomons
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Brio/Slovart
Počet stran: 305

"Pravda byla ovšem taková, že se mi nechtělo ve tmě šplhat dolů po provazovém žebříku. Už vylézt předtím nahoru bylo dost těžké. Nejde o to, že bych byl úplné nemehlo nebo tak něco, ale berte to asi tak - na olympijských stupních vítězů mě hned tak neuvidíte. Trpím závratí a mám srandovně tvarované nohy, takže musím nosit takové speciální vymyšlenosti, kterým se říká "ortopedické pomůcky". Když mi máma prvně řekla, že budu mít něco takového, byl jsem nadšený. Měl jsem pocit, že to zní jako nějaká úžasná výzbroj pro supervojáky - jenže potom ortopedické pomůcky přišly a ukázalo se, že spíš než robotický exoskelet připomínají ohebné vložky do bot. Nebyl to tehdy zvlášť šťastný čtvrtek."

Lukovi je jedenáct let a miluje komiksy. Zrovna sedí se svým bratrem Zackem v bunkru na stromě a čte si, jenže se mu chce čurat, a tak si musí odskočit domů na záchod. Když se vrátí, zjistí, že mezitím přelétla kosmická loď, jeho nudný starší bratr, který v životě nepřečetl jediný komiks, získal superschopnosti a má zachránit ne jeden, ale hned dva vesmíry! Luke je pochopitelně patřičně naštvaný - je mu ovšem jasné, že Zack potřebuje někoho, kdo by dohlédl, aby vesmíry zachránil správně. Vždyť to pako ani nemá superhrdinský kostým!

David Solomons je dlouholetý autor scénářů. Můj brácha je superhrdina je jeho první příběh pro děti. Narodil se v Glasgowě a žije v Dorsetu se svou ženou, spisovatelkou Natashou Solomonsovou. Má jednoho syna.

Dva bráchové, Luke a Zack sedí ve svém domku na stromě. Luke, velký milovník komiksů a superhrdinů musí čurat. Zack, šprt, který si k psaní domácích úkolů obléká školní košili, aby si navodil atmosféru, tam zůstane. Když se Luke vrátí, zjistí, že Zacka mezitím navštívil mimozemšťan, který mu dal superschopnosti. A Luke je naštvaný, kdyby nešel čurat, mohl být superhrdinou on. Každopádně se aspoň stává něčím jako pravou rukou svého bratra. Vymýšlí mu oblečení, přezdívku, znak a vůbec všechno, co správný superhrdina potřebuje. Zažívají spolu ty správná hrdinství a netrpělivě očekávají příchod Nemesis, o které nic neví, jen to, že ji jednou budou musel čelit.

Kniha je určena dětem, tady bych se přikláněla ke klukům-čtenářům, od osmi let. Já osobně si myslím, že tuto docela tlusťoučkou knihu si užijí kluci od deseti, možná jedenácti let. Jediné ilustrace, které se v knize objevují, jsou pouze malé na začátku každé kapitoly. Písmo i řádkování je sice o něco větší, než v dospěláckých knihách, ale rozhodně ne o moc.

"Brácha nasadil tajemný výraz. "Kdybych ti to prozradil, musel bych tě zlíbat," řekl a zrudl. "Zabít! Chtěl jsem říct zabít. Ne...tamto. Musel bych tě v každém případě zabít. Zabít zabít zabít. Jo. To je ono."

Dá se říct, že děj je svižný a vtipný. Jasně, humor je to pro mladší čtenáře, já jako dospělák, jsem se spíše potutelně usmála (sem tam) a musím říct, že některé věci byly pro mne předvídatelné. Takže tuto knihu doporučuji opravdu těm, kterým je určena.

Každopádně to není žádný složitý příběh a pokud se kluci (třeba i holky) do čtení pustí, tak si užijí milý děj, kdy dva malí bráchové zachraňují celý svět. Navíc se mi líbilo, že i přes prvotní pocit nevraživosti mezi bráchy, se díky jednomu mužíčkovi z jiné dimenze, z nich stane nerozlučná dvojka.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Brio/Slovart za zaslání recenzního výtisku a knihu si můžete objednat přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat