čtvrtek 28. června 2018

Neuvěříte, co se stalo potom - James Goss

Autor: James Goss
Nakladatelství: Booklab/Slovart
Rok vydání: 2018
Počet stran: 280

"Hej, neviděls můj telefon?" zeptal se Ram.
"Ano," odpověděl Charlie.
"Máš ho?" Ram nedovedl skrýt úlevu.
"Ne."
"Ale viděls ho?"
"Ano." Charlie se nad tím zamyslel. "Viděl jsem tě s ním před třemi dny."
Ram se zamračil. "Tak jsem to nemyslel, ty troubo. To ti je snad jasný."
"Ne, není." Charlie se tvářil nevinně a zmateně.
"Snažíš se mě nasrat?"

Druhá kniha z volně navazující série inspirované seriálem Class ze světa kultovní ságy Doctor Who zavede čtenáře do školy Coal Hill. Všichni studenti tu najednou poslušně plní výzvy webové stránky, kterou spravuje miláček vlogerského světa Seraphin. A výzvy jsou čím dál brutálnější a nebezpečnější. Nejdřív vedou ke rvačkám, potom začnou ohrožovat život. Až nakonec několik lidí zmizí. Když webová stránka začne rozdělovat i Aprilinu partu, rozhodne se dívka, že na vlastní pěst vypátrá, kdo za tím vším stojí. Ke své hrůze zjistí, že svět už není takový, jaký byl dříve. A neuvěříte, co se stane potom...

James Goss se narodil v roce 1974, je anglický spisovatel a producent. Známý pro svou práci v médiích, tak hlavně pro románu pro Doctora Who.

Druhá kniha ze série Class je o pár stránek silnější, než její předchůdkyně Jízda (recenze zde). Nebudu vám opět psát, proč si to může přečíst každý, milovník i neznalec seriálu. To jsem již zmiňovala. Tentokrát vám napíšu, že se mi opravdu, ale opravdu líbí, že každá kniha této série má jiného autora, i když námět má pořád v rukou Patrick Ness. A taky je mi potěšením, že na sebe knihy nenavazují, hrdinové jsou stejní, to ano, ale v každé knize je samostatný příběh a o to mne to těší víc, protože vím, že můžu číst kdykoliv a nemusím si připomínat předešlé díly. U některých sérií, které vychází s velkým časovým rozestupem je tohle na houby. Tady se mi to nemůže stát a je to perfektní! :-)
Navíc můžu pohodlně srovnávat příběhy, které jsem přečetla a říct, který byl lepší, který byl zábavnější, který byl nudnější nebo více napínavější.

Neuvěříte, co se stalo potom v sobě ukrývá příběh, kdy se ve škole v Coal Hill roznese zpráva o webových stránkách, které pomocí různých výzev pomáhají charitě. Kdo chce pomoct, jednoduše natočí video s nějakou "šíleností", nasdílí jej a je hotovo. Nejdříve vše vypadá nevinně, ale když si kluk, shodou okolností Ramův kamarád, na sebe vylije vařící vodu a skončí s těžkými popálenina, nebo když se porve celá třída mezi sebou, tak už to jako nevinné nevypadá a parta, nám už starých známých, začíná tušit, že za tím bude něco jiného.
V první díle se tím nejdůležitějším článkem příběhu stal Ram, tady to je tentokrát křehká a přemýšlivá April. Dostane se do prostoru, kde nic není tak, jak vypadá, všechno ovládá někdo z venku, kterého ovšem nikdo neviděl a rozhodně nemá s lidmi vevnitř dobré úmysly...
Naše partička se vydá na další akční a dobrodružnou cestu za záchranou lidstva.

V tomto díle je Ram ještě nesnesitelnější než v předchozím (ani jsem neměla tušení, že je to možné), slečna Quillová je stále ironická a sebestředná jako vždy a téměř pokaždé mi vykouzlila úsměv na rtu. Autor se drží schématu - akčnost - napětí - pohoda - vtip. Musím říct, že i když jsem se opět výborně bavila, v jedné chvíli už mi děj přišel hodně zamotaný a mám pocit, že tento díl je o jednu hvězdu slabší, než Jízda.
Nemůžu říct, že by mne čtení nebavilo, ale spíše mi jde právě o to, jak se autor snažil dát na stránky hromadu akčních scén a pořádnou dávku napětí, na několika stránkách mi to přišlo až přehnané a neměla jsem pocit lehkosti při čtení. V jednom okamžiku jsem se dokonce přistihla, že čtu a nevím o čem, takže jsem se vrátila zpátky...

"Tanya zrovna vysvětlovala celou situaci, ať už byla jakákoli. Nebyla si moc jistá, ale to, o co šlo, bylo určitě způsobené webovou stránkou a v její datové struktuře byly jakési podivnosti, které s poněkud únavnými podrobnostmi začala objasňovat. Tu dívku stálo za to poslouchat, ale její problém byl, že byla až moc chytrá.
"Jsou za tím kočky?" zeptala se Quillová.
"Ne," odpověděla Tanya.
"Škoda."

Protože už mám přečtené všechny tři díly, tak můžu říct, že Neuvěříte, co se stalo potom, je ze všech tří, aspoň tedy pro mne, nejslabší. Ale to neznamená, že jsem se nudila! V žádném případě. Autor pokračoval ve stylu Guye Adamse, ve dvou třetinách knihy jde o lehké, pohodové, přitom akční a mysteriozní čtení, ovšem jedna třetina knihy mi přišla lehce překombinovaná, přecpaná samou akcí a já netušila, kudy kam z toho ven...
Ale věřím, že právě pro svou "dravost" s akčními scénami, může být pro některé čtenáře tato kniha lepším čtenářským zážitkem než Jízda, kde toho bylo podstatně méně. Tam šlo spíše o promyšlené tahy, tady to chvílemi vypadalo, že kdo dřív vystřelí, ten přežije... :-)

Celkově ale můžu konstatovat, že čtení jako takové jsem si nakonec užila a jsem ráda, že se mi i tento díl dostal do rukou. Opět je to taková jedno-dvouhubka, kterou odložíte až s poslední stránkou.
Rozhodně se zase příjemně pobavíte, v některých okamžicích zasmějete, zvlášť některé dialogy jsou opravdu výživné a fantazie se opět projeví.
Když to shrnu, rozhodně do knihovny patří i tento díl. Bez něj by to nebylo ono. :-)

Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Booklab/Slovart za recenzní výtisk a knihu si můžete zakoupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat