čtvrtek 3. září 2015

Žebřík ke stvořiteli - Roman Cílek

Autor: Roman Cílek
Nakladatelství: MOBA
Rok vydání: 2015
Počet stran: 224
Edice: Původní česká detektivka

Oficiální anotace z databáze knih
„Proč? Proboha, proč?! Jak to mohl ten člověk udělat?“ křičí matka oběti. Speciálně vyškolenému policejnímu důstojníkovi v roli vyjednavače se v této pocitově vypjaté chvíli dere do myšlenek věta, že „zločin je jediným útočištěm nečinné, netrpělivé a žádostivé bez významnosti“, ale současně si i uvědomuje, že citátem z Dostojevského by vdané chvíli nic nezmohl.


" ...otráveně vstoupila do rozhovoru i dcera Kateřina, jíž se vloni zbortilo manželství a mužské od té doby vnímala ve stylu herečky Květy Fialové jako tvory značně nevydařené..."
Každý a když píšu každý, tak každý, kdo měl knihu z této edice v ruce, tak pěl chválu a byl nadmíru spokojený. Já vůbec netušila, co mám čekat, čekala jsem detektivku, která bude v českém prostředí a ujmou se případě čeští kriminalisté a vyřeší případ hezky česky...

No a když jsem otevřela tuto zelenou knihu, tak jsem zjistila, že to není detektivka, ale soubor povídek, rádoby na detektivní téma. Ano, jsou tam vraždy, ale jaké? No, to jsem se teď vyjádřila špatně.. Jsou tam vraždy, které vypadají normálně, ale během dvou stránek jsou vyřešené a zdánlivě jednoduše, přitom divně..

Kniha obsahuje 15 příběhů, průměr je 10 stránek, ani postavy se neprolínají.. V prvním odstavci se zjistí, že se našlo tělo, v druhém se najde svědek, ve třetím se přizná vrah a ve čtvrtém jsou všichni spokojeni. A potom znovu a pořád, to stejné, v každém příběhu.

Moc ráda bych napsala, že aspoň jeden příběh byl propracovaný, ale já nemůžu :/ Nejde to. Snad jeden... Ale ne.. Nebyl.. 

Když ale dojdu ke stylu, jakým je to napsané, myslím tím, skládání vět, tak se to čte samo. Opravdu samo. Já osobně si myslím, že už jsem zhýčkaná detektivkami ze severu a když mi přijde do ruky česká tvorba, tak asi jsem moc náročná.

Každopádně, neberte tuto recenzi jako negativní, je spíše neutrální, je to asi mými detektivními pohárky. Hrozně jsem si chtěla něco z této edice přečíst, stalo se a vím, že to není nic pro mě. Ale třeba čtenářům, kteří nechtějí přemýšlet, se tato kniha bude opravdu líbit! :)

Děkuji nakladatelství MOBA za poskytnutí recenzního výtisku! :)

Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat