čtvrtek 1. listopadu 2018

Prokletí horské dívky - Emily Carpenterová

Autor: Emily Carpenterová
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: XYZ
Počet stran: 363

"Nejsem moje matka.
Dívka se zimolezem není skutečná.
Nemám na špičkách prstů zlatý prach.
Rudý havran neexistuje."

Když se Althea Bellová vrací po odvykací léčbě do svého domova v Alabamě, nečeká, že ji otec a bratr uvítají s otevřenou náručí. Ale nepočítala ani s tím, že ji rovnou nechají zavřít do léčebny pro duševně nemocné.
Postupně si začíná uvědomovat děsivou paralelu s životem jejích předků. Pro babičku i matku znamenaly třicáté narozeniny rozsudek smrti. S tragickou smrtí matky se Althea ani po letech nedokáže vyrovnat. Vydává se proto na cestu poznání, během níž se musí pokusit odhalit pravdu o minulosti své rodiny, nad kterou se vznáší temná kletba. Ale moc času nemá, protože za pár dní ji bude třicet...

Emily Carpenterová - herečka, producentka a scenáristka se psaní věnovala už od dětství. Pochází z Alabamy, ale se svým manželem a třemi syny žije v Atlantě. Je členkou místního klubu spisovatelů a literárních kritiků. Prokletí horské dívky (Burying the Honeysuckle Girls, 2016) je její debutový román. Následovaly knihy The Weight of Lies (2017) a Every Single Secret (2018).

Prokletí horské dívky je přesně ta kniha, pro kterou jsem se rozhodla kvůli obálky. Na první pohled mě zaujala, líbil se mi styl a po přečtení anotace jsem byla rozhodnutá vyzkoušet tento debutový román. Vůbec to nebylo špatné čtení.

Tento román vypráví o ženské linii v jedné rodině. Jde o to, že každá žena, která dosáhne třiceti let se zblázní, právě v těch letech u ní propukne schizofrenie, jsou z rodin vykázány do psychiatrické léčebny, kde později, po pár dnech, umírají.
Althea je nejmladší z tohoto rodu, za 14 dní bude slavit třicet a začíná se strachovat o svou existenci. Ale protože už od mala tuší, že v tom bude něco víc, začíná 14ti denní hon za pravdou a za možností existovat jako žena i po třiceti letech.
A že to tedy je napínavá honička, Althee půjde nejednou o život, dlouho se nedokáže dopídit pravdy a klacky pod nohy ji začnou házet i lidé, kterým bezmezně věřila...

Althea jako hlavní hrdinka se mi líbila. Je pravdou, že v některých chvílích jsem ji nerozuměla, ale to je o tom, že přeci jen za sebou měla v životě už chvíle, kdy ji nebylo nejlíp, byla závislá na lécích, a proto nad některými věcmi přemýšlela jinak. Navíc neměla úplně pohodové dětství a to všechno se v ní odrazilo. Každopádně jako člověk na mě působila silně, sebevědomě, i když ona si to o sobě nemyslela.
Většina ostatních hrdinů byli záporáci, kteří jen intrikovali, ale díky nim právě děj nabíral tu správnou sílu. Navíc se autorce podařilo dát kapku nadpřirozena do příběhu. Nečekejte ale žádnou magii ani kouzla. Je to spíše o slovech a činech lidí. To vám dodá takovou husí kůži, pocit, že nebudete vědět, co se děje, a to bylo fakt dobré.

"Když jsem mu dovyprávěla svůj příběh, můj mozek se úplně zasekl. Stala se z něj nafouklá, hutná, bahnitá hmota uvnitř mojí lebky. Ponořila jsem se do mlčení a nechala se unášet.
Nedokázala jsem myslet. Ani jsem nechtěla.
Nedokázala jsem na nic zaostřit pohled.
Dokázala jsem se koncentrovat na jedinou věc. Spánek. Chtěla jsem jenom spát. Zavřela jsem oči."

Prokletí horské dívky je opravdu velmi čtivý román, který, i když působí "tlustě", zvládnete  přečíst za pár hodin. V příběhu se prolínají dvě vyprávění - jedno z pohledu Althey a druhé od její babičky Jinn z minulosti. Můžu vám slíbit, že děj je nepředvídatelný, do poslední chvíle nebudete tušit, co se stalo všem těm ženám, a nebudete věřit vlastním očím, co někteří dokázali nejen udělat, ale také ututlat.

Když pomyslím na to, že se jedná o autorčinu první knihu, tak jsem opravdu zvědavá, jaké budou její další. Dokázala mne navnadit na její tvorbu, konkrétně v tomto příběhu mne uměla upoutat, napínat, dodat mi trochu napětí a pak mě postavit před hotovou, byť velmi smutnou věc. Když jsem totiž knihu četla, přišlo mi, že mi dává náznaky, jako by mohly některé věci skončit dobře, ale nebylo tomu tak. A i přesto, že se mi nesplnilo mé přání, jsem se vším, co vymyslela velmi spokojená.

Nebudu tvrdit, že je to jedna z nejlepších knih, které jsem tento rok četla, ale určitě je to příběh, který by neměl uniknout vaší pozornosti. Myslím si, že obzvlášť ženám, se tento příběh bude líbit, budou držet palce hlavní hrdince a popohánět ji k činům, které jsou pro ni a její existenci důležité.

Hvězdné hodnocení:


Za recenzní výtisk děkuji vydavatelství Albatrosmedia.cz, kde si knihu Prokletí horské dívky můžete zakoupit.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat