pondělí 25. června 2018

Nezavírej oči - Holly Seddon

Autor: Holly Seddon
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 375

"Vzpomínky na minulost se jí motají dohromady s představou zítřka a ona se je snaží roztřídit. Robin neumí plánovat. Žije přítomností. Leží v posteli a myšlenky se jí pletou jedna přes druhou. Má v hlavě tolik nezodpovězených otázek, na které by se chtěla zeptat."

Robin a Sára jsou dvojčata, a přestože si nejsou moc blízká a ani trochu podobná, vzájemně se milují. Alespoň do té doby, než je okolnosti v jejich rodině rozdělí.
Teď je jim už přes třicet. Robin žije sama, trpí agorafobií a záchvaty paniky. většinu času tráví chozením po domě nebo pozorováním protějšího domu a jeho obyvatel z okna ložnice. Jednoho dne však uvidí něco, co neměla...
A Sára? ta má, co si vysnila - hezkého muže, nádherné dítě, dokonalý domov. Je však obviněna z něčeho hrozného a život jejích nejbližších je v ohrožení, dokud se nevypořádá s něčím, co se stalo před mnoha lety. A aby to dokázala, musí najít svou sestru.
Sára však není jediná, kdo Robin hledá...

Holly Seddon je spisovatelkou na plný úvazek, která žije se svým manželem v pulzujícím centru Amsterdamu v domě plném dětí a domácích zvířat. Holly, která je od mládí doslova posedlá hudbou a knihami, vyrůstala na anglickém venkově a již před dosažením dvaceti let začala publikovat v časopisech a na literárních webech. Její první román Snaž se nedýchat (Omega, 2017) se stal mezinárodním bestsellerem. Po úspěšném debutu následuje kniha Nezavírej oči (Omega, 2018).

Autorčinu první knihu s názvem Snaž se nedýchat jsem do rukou nedostala. Ale díky tomu jsem neměla žádná očekávání a těšila se, jak si knihu Nezavírej oči užiji. Nevěřila bych, že mě bude bavit tak, jak bavila a já ji přečtu během jednoho večera a noci. Nešla jsem spát, ani na minutu. Při dočtení poslední stránky se mi vzbudil syn a bylo vyřešeno - hlavně tedy, dočteno! :-)

Nezavírej oči je příběh dvou sester, který hodně poukazuje na sourozeneckou lásku. O to více, když jsou děti dvojčata a co se může stát, pokud se jejich život zbortí jako domeček z karet.
Robin a Sára toho moc společného nemají, i když jsou dvojčata. Každá je jiná, nejen vzhledově, ale také povahově. Robin je potrhlá, vzpurná, hádavá, zlobivá a Sára přesný opak. Dokonalá dcera, která dbá na etiketu, poslouchá rodiče, nedělá nic špatného.
V době jejich dospívání dojde v rodině k velkému rozkolu a sestry jsou od sebe odtrženy. Začínají se samy sobě vzdalovat a jak příběh pokračuje, zjistíme společně s nimi, že najít po dlouhých letech k sobě cestu, není vůbec jednoduché. Zdá se to až nemožné. Zvlášť, pokud každá z nich má své velké, temné tajemství, o kterém neví nikdo, jen ony samy...

Pamatuji si ten pocit, který mne ovládl při čtení posledních stránek. Naprosto konsternovaně jsem obracela stránku za stránkou a stále si opakovala, že tohle není možné. To rozuzlení, které na vás na konci čeká, je překvapující, nečekané, hrůzné... Autorka měla tuto knihu promyšlenou skvěle, od začátku až do samotného závěru. I když jsem měla své verze, co by se za vším mohlo skrývat, zvlášť životní příběh Sáry mne odzbrojil. Tam jsem neodhadla, ani co by se za nehet vešlo. :-)


"Strakovi vypadají rozpačitě. Paní Straková se odvrací od svého manžela pryč, zatímco on na ni ukazuje a divoce gestikuluje. Najednou k ní pan Straka přistoupí blíž. Zdá se, že na ni něco křičí. Paní Straková mu dá facku a uteče z místnosti. Pan Straka běží za ní."

Příběh je vyprávěn ze dvou pohledů. Jak Robin, tak i Sáry. Autorka přeskakuje z jedné na druhou, jednou se ocitnete v minulosti, jednou v přítomnosti. A tedy, i když to na první pohled může vypadat, že je to složité a zamotané, opak je pravdou. Přišlo mi, že právě to autorčino přeskakování z minulých časů do současných je v pravou chvíli. Jako bych pozorovala film, kdy se v současnosti hlavní hrdince rozostří obraz a v černobílých barvách sleduji její vzpomínky. Naprosto mi to v ději sedělo a o to víc se mi celá kniha líbila. Mám ráda, když autor umí rozeznat, kdy se vrátit v čase a kdy naopak vygradovat nastalou situaci v přítomnosti. A to Holly Seddon, dle mého názoru, uměla precizně. Pro mne je tento typ knížek, kdy se přeskakuje sem a tam, více čtivější, protože se musím mít stále na pozoru, musím přemýšlet a předpokládat...

Další plusový bod si kniha získala ve chvílích, kdy se hlavní hrdinka dostala do tíživé, téměř nebezpečné situace. Řeknu vám, že když jsem četla v noci, všichni doma spali, jen já si svítila lampičkou a hleděla na stránky, kde se někdo prochází po střeše domu hrdinky... Vůbec jsem neměla dobrý pocit. Pořád jsem se dívala do chodby a říkala si, proč já blbá nechala otevřené dveře do pokoje... Ale zvednout se a jít k těm dveřím? Ani omylem... Co kdyby za rohem... A to máme psa! :-) Přesto ve mě byla malá dušička. Těchto, pro mne, stresujících pasáží v knize nebylo mnoho, ale i to málo mi stačilo! :-)

Já s radostí a spokojeností uděluji knize Nezavírej oči maximální hodnocení, protože čtení jsem si užila od začátku do konce. Bylo tam všeho akorát, autorka mi příjemně hrála na nervy, hodila po mě trochu toho napětí, zamotala příběh tak, abych při jeho rozmotávání byla nedočkavá a poté v šoku, a hlavně, po zavření knihy si řekla, že tohle opravdu za to stálo! Milovníci thrillerů, psychologických thrillerů, tohle je jako dělané pro vás. Perfektní!

Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Omega za recenzní výtisk a knihu si můžete zakoupit:
knihy Omega
knihy Dobrovský

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat