středa 13. června 2018

Chlapec s kamínky - Sophie Loubiere

Autor: Sophie Loubiere
Nakladatelství: Motto
Rok vydání: 2018
Počet stran: 302

"Zdá se mi, že nedostatek lásky, jímž trpí velká část francouzské populace, je rozhodující pro budoucnost naší společnosti, která se pokouší léčit vztahové problémy léky. Soudím, že kdyby se znásobil počet dní věnovaných vzájemné pomoci, solidaritě a výměně, mohli bychom skoncovat s deficitem v oblasti sociálního pojištění. Tohle by bylo skutečné sociální pojištění: uklidnit ty, na něž se zapomíná, poskytnout jim znovu místo mezi ostatními lidmi, pomoct jim, než upadnou do melancholie."

Nikdo jiný ho neviděl, ale to neznamená, že neexistuje...
Elsa Préauová je zcela obyčejná důchodkyně. Hraje na klavír, občas dochází za doktorem a ve volných chvílích pozoruje své nové sousedy. Brzy si ale uvědomí, že u zdánlivě běžné rodiny ve vedlejším domě není všechno takové, jak se zdá.
Dvě sousedovic děti vypadají naprosto normálně, ale čas od času se objeví další chlapec - smutný, hubený, zjevně se s ním nezachází dobře. Dítě, které vypadá, že volá o pomoc. Dítě, které jí připomíná jiné...
Vyzbrojena svou odvahou a jistotou, Elsa je posedlá jediným úkolem: pomoct tomuto malému chlapci. Ale co může dělat, když jí policie i sociálka tvrdí, že chlapec neexistuje?
A kdo je doopravdy Elsa Préauová? Zmatená starší dáma? Babička, která trpí osamělostí? Nebo žena, jež věří tomu, co vidí?

Sophie Loubiere se narodila 10. prosince 1966 v Nancy. Ve Francii je známá zejména jako novinářka a díky své práci v rádiu (France Info, France Inter), kde produkuje pořady z hudebního a filmového světa.
Od roku 2011 se živí také jako spisovatelka a hned s první knihou slavila úspěch - za thriller s prvky psychologického románu Chlapec s kamínky získala ocenění Lion Noir a Prix de la ville de Mauves-sur-Loire a kniha se stala francouzským bestsellerem. V roce 2013 vydala další thriller Black Coffee (Černý kafa, vyjde v Mottu v létě 2018), tentokrát z prostředí legendární americké Route 66. K tomuto příběhu se znovu vrátila o tři roky později, kdy vydala volné pokračování s názvem White Coffee. Kromě thrillerů napsala také několik detektivních povídek a knížku pro děti.

Po dočtení knihy Chlapec s kamínky můžu směle konstatovat, že je to jeden z nejlepších psychologických thrillerů, které jsem tento rok četla. Když jsem nad ní přemýšlela, ani ve snu by mne nenapadlo, že se mi do rukou dostane taková pecka! Líbí se mi na ni všechno. Od obálky až po příběh, který je opravdu dobře zamotaný a samotný způsob vyprávění autorky, který není úplně obvyklý.

Elsa Préauová je důchodkyně, která žije sama. Má sice syna Martina, ale jejich city jsou poněkud chladné. Všechno ji vadí, navíc ten jeřábník, který řídí stroj přímo u jejího baráku, na ni kouká a určitě ji sleduje. Ta rodina od naproti je opravdu divná, proč ten chlapec tam stojí sám a jeho sourozenci jsou "normální"? Ráno najde v záhonu míč naplněný hlínou. Poté najde kamínky pokryté krví. Dá je do zavařovací sklenice a schová. Jsou to náznaky? Je to od NĚJ? Nebo si to všechno jen vsugerovává a všechno je jinak?

Pokud se do čtení této knihy pustíte, tak se připravte na to, že na hlavní hrdinku, Elsu, budete měnit názor jako jarní počasí. Jednou ji budete chápat, podruhé nenávidět, potřetí litovat a tak to bude pořád dokola. Až do konce celého příběhu jsem vůbec netušila, co si o ní mám myslet a o to větší překvapení pro mne bylo, jak vše vyústilo, jak autorka dokázala všechno rozmotat do dech beroucího závěru.

"Skončila hodinu pod udiveným pohledem pana Apeldoorna, potom zašla do fotoateliéru a k zámečníkovi. Fotografie budou hotové do čtyřiadvaceti hodin a dva zámky (u dveří vchodových a z kuchyně do zahrady) jí vymění ve čtvrtek ve 14 hodin. Zatím stará dáma zablokuje koule u dveří opěradly židlí z jídelny. Ať si pro ni přijdou: počká si na ně s pevnou nohou a nachystaným kladivem."

Velkým plusem u Chlapce s kamínky jsou kapitoly, jenž jsou opravdu krátké, dvě, tři strany maximálně. Díky tomu jsem měla pocit, že kniha odsýpá, navíc autorka dokázala do konce téměř každé kapitoly dát nádech napětí a tím pádem jsem si chtěla přečíst ještě jednu kapitolu a ještě jednu... Až jsem byla na konci.
Určitě vám tady nenapíšu, že je to příběh plný napětí, protože dle mého názoru to není úplně to správné pojmenování. Když to vezmu dle svých pocitů, tak u mě hrála důležitou roli spíše touha vědět, co se to opravdu děje. Přijít tomu na kloub.

Tuto knihu bych doporučila každému, kdo má rád promyšlené příběhy, u kterých nebude vědět, na čem je. Těm, kteří si dokáží, svým způsobem, "užít" psychologický thriller a také těm, kteří si pod pojmem thriller nepředstavují jen vrahy, mrtvoly a spoustu krve.

Jak jsem psala výše, pro mne byl tento thriller jeden z nejlepších tohoto roku, protože se mi pořádně zavařily mozkové závity, do konce jsem netušila, jak šíleně všechno dopadne a dočkala jsem se pořádného překvapení. Užila jsem si to na plné čáře a proto s radostí doporučuji. Těším se na léto, kdy vyjde autorčina další kniha, rozhodně si ji nemůžu nechat ujít! :-)

Hvězdné hodnocení:


Děkuji vydavatelství Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat