středa 13. června 2018

Italské radosti - Maeve Haran

Autor: Maeve Haran
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 452

"Beatrice prostřela k večeři na terase. Monica sešla dolů jako první, v nových kalhotách doplněných nejlepší ze svých halenek. Nalila si skleničku vína a dívala se dolů na moře. Byl to jeden z těch nádherných večerů, kdy je těsně po západu slunce a terasy a zahrady zalévá narůžovělá, perleťová záře a na moře se snáší lehounký opar."

Překrásné jaro strávené na jihu Itálie vám může nebezpečně stoupnout do hlavy. Obzvlášť, když jste doma nechala nesnesitelného manžela, před očima všech se vám zhroutila milovaná firma, prcháte před matkou, která se do všeho plete a neustále se vám snaží řídit život, nebo vám bolestnou ránu zasadila manželova nevěra se slečnou, jež by mohla být jeho dcerou.
V hájích, které se táhnou na okolních svazích, dozrávají pod jižním sluncem citrony, mezi stromy probleskuje stříbrná hladina Středozemního moře a mezi ráznou Angelou, živou a společenskou Sylvií, neprůbojnou Claire i šedou myškou Monikou se rozvine přátelství, díky němuž každá z žen začne rozkvétat zcela nečekaným způsobem.
Příběh je plný nezapomenutelných aktérů, mezi nimiž nechybí jízlivý velikán moderního umění, který obývá vedlejší dům, ani dychtivý gigolo, jehož nemůže odradit ani čtyřicetiletý věkový rozdíl. Nový román Maeve Haran vám vtipně a zábavně vyloží důvody, proč je dobré se jednou za čas tak trochu zbláznit.

Maeve Haran vystudovala práva na univerzitě v Oxfordu a poté pracovala jako novinářka atelevizní redaktorka. Její první román Having It All se dočkal překladu do dvaceti šesti jazyků a v Jižní Koreji podle něj dokonce natočili miniseriál. Napsala dalších osm příběhů ze současnosti a před několika lety se také pustila do psaní historických románů. Má tři děti a žije s manželem v severním Londýně.

Klidné, dovolenkové či volnočasové čtení, které vás zavede do krásné, slunné Itálie a při troše vaší fantazie a také díky krásnému popisu autorky, dokonale ucítíte vůni tepla, slaného moře, pestrobarevných květin a hlavně citronovníků.

Je to příběh o čtyřech nesourodých dámách, které se neznají a skončí spolu v jedné vilce. A nebyly by to ženy, aby se mezi nimi nevytvořilo velmi pevné a důvěrné přátelství.
Samotné postavy vám popisovat ale nehodlám, protože je to perfektně nastíněno v anotaci a kdybych se rozepsala, ochudila bych vás právě o to objevování jaká je která. :-)

Co mi trochu kazí celkový dojem, tak je začátek knihy Italské radosti. Nejdříve to totiž radost nebyla, nemohla jsem se pořádně začíst, buď se děj odehrával příliš pomalu nebo jsem to možná já brzdila anebo jsem byla přímo natěšená, až dorazí do mé milované Itálie... Každopádně na mě prvních pár kapitol působilo utahaně, nemastně, neslaně... Ale potom se to vyrovnalo a okouzlující popisy prostředí mi všechno "začáteční trápení" vynahradilo. :-)

Přiznám se, že se mi líbily všechny postavy. Každá z hlavních hrdinek měla něco do sebe, každá byla jiná a proto se tak dobře doplňovaly. Do Itálie se dostaly ze svých důvodů, který byl samozřejmě u každé jiný. Ale opět, něco si nechám pro sebe a vy si to přečtěte, ať ty důvody zjistíte. :-)
I ostatní vedlejší postavy byly autorkou popsány velmi dobře a realisticky. Nic nenásilného, škrobeného nebo umělého.

"Terasu pod jejím oknem zdobily obrovské květníky přetékající světle růžovými muškáty, které kontrastovaly s jasnou zelení čerstvě olistěných stromů a úchvatnou, kobaltově modrou hladinou moře. Před očima se jí po hladině posouvala rybářská loď, která s nočním úlovkem mířila ke břehu a přitom za sebou zanechávala stopu z bílé pěny."

Přátelství je důležité a autorka ho uměla popsat velmi trefně a zábavně. Na každou z nich prostředí Lanzarelly, a nově nabyté přátelství, zapůsobí pozitivně a začnou v sobě nacházet nové osobnosti, které se jim zalíbí a změní jim dosavadní život. Při čtení jsem si uvědomila, že sice nepatřím do žádného "Sdružení lanzarellských žen", ale jsem ráda, že pár velmi dobrých kamarádek mám. Vlastní problémy, které hrdinky řešily, byly vlastně obyčejné a v běžném životě velmi časté. Žádné vykonstruované a přehnaně složité.

Kniha byla velmi čtivá a moc jsem si to užila. I přesto jsem ji mohla ale odložit, když mé dítě vyžadovalo mou pozornost a vrátit se k ní později bez toho, aniž bych měla "výčitky", že jsem hrdiny nechala samotné.
Klidná atmosféra přímo sálala z celé knihy, a já ani neměla strach, že by se vytratila. Kapitoly na sebe navazovaly, později začal být děj také více plynulý. Mrzí mě jen, že Lanzarellu a Lerini jsem nenašla na mapě, kdybych se tam díky vábivému popisu autorky chtěla někdy vydat...

Knihu doporučuji všem ženám, které mají rády nenáročnou literaturu, kde jsou hlavními hrdinkami jen ženy. A také těm, co milují Itálii. Podle mě jde o ideální čtení na dovolenou, k moři nebo odpočinku na zahradě či u bazénu.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Baronet za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat