sobota 13. října 2018

Sedmá oběť - Alan Jacobson

Autor: Alan Jacobson
Nakladatelství: Baronet
Počet stran:459
Rok vydání: 2018

"Chci ho bodnout, ublížit mu, jako on ubližuje těm děvkám, co si vodí domů. Chci ho zabít. Jak na to? Zastřelit ho by bylo nejsnazší a nejméně riskantní, ale nemám zbraň. Praštil bych ho baseballovou pálkou, ale nevím, jestli bych ho dokázal udeřit dost silně, aby ji neobrátil proti mně.
Ale nůž...nůž do obličeje by ho omráčil. Do oka, a nemohl by se bránit. Rychlý útok. To by šlo. Bodnout a utéct. Ne, bodnout a bodat a bodat.
Ano, to by šlo. To by šlo. To by šlo."

Zvláštní agentka Karen Vailová vede jako hlavní profilovačka FBI vyšetřování sériového vraha, zvaného "Mrtvé oči", který terorizuje virginský okres Fairfax.
Tento psychopat se liší od ostatních podivnou surovostí a důvěrnou, podrobnou znalostí strategie pátrání FBI. Vailová se liší od svých kolegů životem, jenž ji naučil tvrdosti a odnaučil kompromisům.
Nedávno se rozvedla s manželem, který ji týral, svádí ošklivý boj o svěření syna do péče a snaží se pomoct matce v zápase s Alzheimerovou nemocí. Jak ovšem Vailovou začínají postupně zmáhat její osobní břemena, hrozí i nezdar jejího vyšetřování.
Teď vkládá poslední naděje do kontroverzního profilu. Ten nasvědčuje tomu, že klíč k vyřešení případu se nalézá u sedmé oběti. Tento klíč však také odemyká tajemství, která mohou zničit kariéru Vailové a odhalit pravdu, k jejímuž přežití možná ani ona nemá dost sil.

Alan Jacobson je autor jedenácti thrillerů, uznávaných kritikou, odměněných různými cenami a nadšeně přijímaných čtenáři, o čemž svědčí zejména to, že se dostaly mezi bestsellery žebříčku USA Today. Alan Jacobson má za sebou dvacetiletou praxi ve výzkumu a výcviku v rámci Útvaru behaviorální analýzy FBI, DEA, úřadu šerifa Spojených států, ATF, Scotland Yardu, SWAT a Armády Spojených států - díky tomu jsou jeho příběhy i postavy nevídaně realistické a místy působí až jako dílo novináře, což jim ovšem neubírá na napětí.
Jacobsonovy thrillery vyšly v řadě zemí a na několik z nich zakoupil autorská práva Hollywood.

Když jsem knihu Sedmá oběť četla, nejednou se mě někdo v okolí zeptal, co čtu. A má odpověď byla, že brutální thriller, kdy hlavní hrdinka řeší nejen své problémy, ale také vraždy žen, které skončí se steakovými noži v očích. Všichni mi říkali, že tohle asi nebude dobré, hodnocení na databázi knih taky říká, že to není zrovna oukej počtení, ale já zastávám opačný názor. Líbilo se mi to. Není to úplně wow zážitek, ale každopádně má autor velmi dobře našlápnuto k tomu, abych si jeho sérii opravdu oblíbila.

Karen Vailová je profilovačka pro FBI. Navíc je máma Jonathana a bývalá manželka Deacona,. Taky je velmi sebevědomá, lehce agresivní, ale určitě sympatická žena. Ono se totiž v příběhu na ni sype opravdu hodně a chvílemi jsem nevěděla, co si o Karen myslet. Na stránce 100 mi byla sympatická a na straně 101 to bylo úplně naopak. A stále dokola. Jenže když jsem na to myslela, tak mi to došlo, proč dal autor do knihy víc příběhů a tím pádem z Karen udělal jakoby dvě osobnosti. Jeden sériový vrah, problémy s Deaconem, problémy s matkou, problémy s Jonathanem, do toho starosti s Robbym a vlastní kariérou... Na někoho to může působit jako přemrštěné, ale já si myslím, že si Alan Jacobson pouze dělá prostor pro další příběhy. Když jsem se dívala na Goodreads, tak tato série by měla obsahovat 9 knih!
Když se podívám na jiné hrdiny v knize, tak mi věřte, že Bledsoe je správný týpek, který dokáže zachovat si chladnou hlavu a třeba taková Mannettová vás pobaví. Některé její hlášky vůbec nebyly špatné. :-)

"Ale jak se otočila
Deacon ji popadl za rameno
a stavidla se otevřela a hněv vyrazil jako voda z kohoutku - prudce se rozmáchla, kost na kost
a on spadl naznak
kolena se mu podlomila
A dopadl na podlahu s hlasitým žuch!
Podívala se dolů na svého ležícího bývalého, který třepal hlavou a snažil se přijít k sobě. "Dobře ti tak, hajzle," vyprskla. "Už na mě nikdy nesahej!"

Je pravdou, že tato kniha asi nesedne každému. I já osobně jsem měla problém ze začátku se dostat do příběhu, naladit se na jeho vlnu. Možná to je tím, že je Sedmá oběť psána jiným způsobem než jiné thrillery. Je to více propracovanější, autor se pozastavuje nad detaily, které bychom normálně přehlédli nebo dokonce vynechali. A velmi obšírně popisuje práci vyšetřovatelů. Ale je to proto, jaké životní zkušenosti má autor za sebou a právě to dělá knihu jinou, zajímavou a určitě ne špatnou.

Pokud bych měla tuto knihu někomu doporučit, tak bych řekla, ať si ji přečte ten, kdo se považuje za "náročnějšího" čtenáře thrillerů. Ten, kdo dokáže ocenit i drobnosti, které autor dokázal zakomponovat do případu. A i přesto, že se mi nelíbil konec a samotné vyřešení případu, které bylo opravdu velmi zvláštní a nepravděpodobné, tak musím uznat, že se mi příběh jako celek líbil. Ona totiž Karen Vailová jako profilovačka má zvláštní způsob vnímání svého okolí, takže to bude ještě zajímavé. Určitě si nenechám ujít druhý díl, který už v nakladatelství Baronet vyšel a brzy se můžete těšit na jeho recenzi.

Jak jsem psala výše, já osobně jsem velmi ocenila způsob, jakým nám autor předestíral způsoby vyšetřování těžkých zločinů, to, jak lidé uvažují a jak se nechají strhnout názorem jednoho aniž by si udělali názor svůj. Další věc co se mi líbila, tak je pohled do hlavy samotného sériového vraha, kdy on ve svých kapitolách předkládá čtenářům to, co ho vedlo k tomu, aby dělal, co dělá. Jedině ten konec no, zvrácený a nedůvěryhodný, ovšem překvapivý, ale přesto... No, udělejte si názor sami! :-)

Sériový vrah Mrtvé oči čeká! Tak si pohodlně usaďte a začtěte se ;-)

Hvězdné hodnocení:


Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet, kde si knihu Sedmá oběť můžete zakoupit.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat