středa 29. listopadu 2017

Volání netvora - Patrick Ness, Siobhan Dowd

Autor: Patrick Ness, Siobhan Dowd
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 216
Rok vydání: 2017
Ilustrace: Jim Kay

"Svůj život nepíšeš slovy, vysvětlil mu netvor. Píšeš jej skutky. Není důležité, co si myslíš. Význam má jen to, co děláš."

Třináctiletého Conora navštěvuje noc co noc netvor. Není to však ten, kterého Conor očekával - ten z noční můry, jež ho pronásleduje od doby, kdy jeho maminku začali v nemocnici týrat neúspěšnými léčebnými procedurami. Tenhle netvor je jiný. Je to tajuplný přízrak z dávných časů, ukrývající se v podobě starého stromu za domem. Je tu proto, aby Conorovi vyprávěl tři příběhy. Na oplátku ale něco chce. Tu nejnebezpečnější věc ze všech. Chce pravdu. Tajemnou knihu plnou temně pohádkové atmosféry napsal Patrick Ness na námět zesnulé Siobhan Dowdové a v roce 2016 podle něj natočil stejnojmenný film Juan Antonio Bayona.

Patrick Ness je autor desítky knih pro děti i dospělé, novinář a scénárista. Proslavil se zejména jako autor literatury pro dospívající, především díky úspěšné sci-fi sérii Chaos. Působil také jako copywriter, lektor tvůrčího psaní na Oxfordské univerzitě i recenzent v periodikách jako Daily Telegraph, Sunday Telegraph či Guardian a nyní je scénáristou pokračování kultovního britského sci-fi seriálu Doctor Who. Je držitelem mnoha ocenění.

Siobhan Dowd se kromě psaní literatury pro děti angažovala v lidskoprávní problematice. V roce 2007 jí byla, jako již úspěšné a oceňované autorce dvou románů, diagnostikována rakovina prsu. Přesto pokračovala v psaní a těsně před smrtí založila nadaci The Siobhan Dowd Trust, financovanou z prodeje svých knih, která se snaží zprostředkovat znevýhodněným dětem přístup ke vzdělání.

Jim Kay je mladý britský ilustrátor. Za odvážné a citlivé ilustrace Volání netvora získal v roce 2012 ocenění Kate Greenway Medal. Je také autorem ilustrovaných verzí Harryho Pottera.

Nedokážu ani popsat, jak na mě kniha zapůsobila. Tohle si musí přečíst každý sám za sebe, aby pochopil, proč to nejde.
Je to velmi citlivý, jemný, tajemný, dojemný, krásný, částečně dramatický příběh, který vás donutí přemýšlet téměř nad každou větou, jenž se v knize objeví.

Třináctiletý Conor má spoustu starostí, ve svém věku by neměl zažívat to, co se děje. Ale někdy se to stává. A nemůžeme vědět, jak by které dítě na takové věci zareagovalo, takže mi přišlo jeho chování přiměřené věku a situacím. Primárně jsem se při čtení nemohla dočkat, až pochopím jeho noční můru, ale postupem času a stránek jsem zjišťovala, že ani nejde o odhalení jako o to, abych poznala všechno, co to doprovází a způsobuje. Nedokážu si představit, že by se mi to dělo, ještě v tak mladém věku. Bylo to srdceryvné a rozuzlení mě doslova a do písmene rozbrečelo. Pochopení mě zasáhlo až do morku kostí. Bylo to velmi silné.

Čekala jsem od knihy cokoliv, ale to, že mě položí na lopatky, v žádném případě. Pořád jsem si říkala, co ten netvor znamená, hledala jsem indicie k pravdě tam, kde nebyly. Můžu říct, že místy jsem opravdu uvažovala jako hlavní hrdina, nedokázala jsem se podívat hlouběji, protože jsem neměla ani tušení... Tři příběhy, které mu netvor povídá, jsem si dala do souvislosti až na konci, kdy o to silnější bylo právě mé pochopení. Nějaké náznaky tam sice byly, ale nechala jsem se tak strhnout příběhem, že jsem přestala uvažovat za sebe a uvažovala jako Conor.

"Příběhy jsou jako divá zvěř. Když je vypustíš na svobodu, mohou napáchat spoustu škody."

Když se rozhodnete knihu koupit, připravte se na skvěle propracované vydání. Ilustrace, které má na svědomí Jim Kay jsou nádherné, bravurně doplňují a oživují příběh, ale také křídový papír působí luxusním dojmem. Navíc jsou v textu některá slova vyznačena tučně a některá kurzívou, takže je to i pastva pro oči. Nejen pro duši. Kapitoly jsou krátké, ale ono to žádnou velkou roli nehraje, protože příběh je čtivý, zvládnete jej přečíst za jeden den, ovšem další pár dní na něj nezapomenete.

Ráda bych Volání netvora doporučila každému a taky to udělám. Je jedno, jestli jste "starý" nebo mladý čtenář, je jedno jestli jste muž či žena, je jedno, jestli jste milovník sci-fi nebo thrillerů. Tento příběh má v sobě mnohem více, než se na první pohled může zdát a proto věřím, že si každý v něm najde něco, co si zamiluje.



Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Slovart za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat