neděle 5. listopadu 2017

Magonie - Maria Dahvana Headley

Autor: Maria Dahvana Headley
Rok vydání: 2017
Nakladatelství CooBoo
Počet stran: 319

"Nádech. A výdech. Nebe samý mrak. A z mračen visí dolů k zemi lano. Z výšky na mě shlíží ženská tvář a všude kolem poletují stovky a stovky ptáků. Hejna plují oblohou jako vlny, stoupají a zas klesají, černé, zlaté i rudé. Všude panuje klid a chlad ozářený světlem hvězd měsíce. Ve srovnání s nimi jsem jen jako zrnko písku, ale nejsem na zemi."

Aza Rayová se topí ve vzduchu.
Už od malička trpí záhadným onemocněním plic. Nemůže pořádně dýchat, mluvit, žít. Když na obloze zahlédne loď, považuje to její rodina za pouhý vedlejší účinek léků. Aza si ale nemyslí, že by to byla jen halucinace. Slyšela, jak někdo z lodi volá její jméno. Uvěří jí jen Jason, kamarád, který vždy naslouchá a který je možná i víc než jen kamarád. Než si to Aza vůbec stihne uvědomit, stane se něco hrozného. Ztratí se z našeho světa... a objeví se v Magonii.
Nad mraky už není tou slabou dívkou se smrtí na jazyku. V Magonii se může poprvé zhluboka nadechnout. Zjistí, že má velkou moc, a díky tomu pozná, že se blíží válka. Svět nahoře a svět dole spolu mají nevyřízené účty. Aza má v rukou osud celého lidstva - včetně člověka, který ji miluje. Komu zachová věrnost?

Maria Dahvana Headleyová je úspěšná a oceňovaná redaktorka i autorka životopisných knih a románů. Žije v Brooklynu se svým vycpaným krokodýlem a sbírkou map hvězdné oblohy z osmnáctého století. Více se o ní dočtete na jejích stránkách www.mariadahvanaheadley.com.

Aza Ray je patnáctiletá dívka, skoro šestnáctiletá, která trpí závažnou a úplně neznámou nemocí. Nikdo neví, jak ji léčit. Její matka tráví v laboratoři mnoho času, aby zkusila najít lék a pomoct své dceři. Otec a její sestra Eli stojí při ní spolu s Jasonem, který je nejen její nejlepší kamarád, ale také člověk, jenž v ní věří a věří také všemu, co ona říká.
Shodou různých okolností se svět Azy a jejich nejbližších roztrhne a ona se ocitá sama na cizím, naprosto neznámém místě. Musí bojovat, už jen pro to, aby doma mohla říct všem, co cítí. Jenže nové místo, Magonie, s ní má jiné plány...

Marně přemýšlím, jak tuto recenzi začít. Respektive čím. Protože v průběhu čtení se ve mě svářely snad všechny pocity, které znám a mám. Od zoufalství, přes naději, pokoru, nenávist až k touze, smutku, radosti...
Anotace sama o sobě vám jistě napoví, že ne všechno zde bude vykresleno v růžových barvách a ono je to tak. Dokonce tam nastalo pár situací, kdy se mi začaly oči plnit slzami, protože autorka dokázala skvěle vystihnout danou situaci slovy. Místy to bylo tak srdceryvné, že jsem přemýšlela, jestli to autorka nezažila na vlastní kůži, protože napsat to tak, jak zvládla ona... Paráda.

Aza, jakožto hlavní hrdinka, je vykreslena jako klasická puberťačka, která ovšem na svých bedrech nese mnohem větší zátěž než její vrstevnice. Někdy, zvlášť když vedla monology ke mě, jako ke čtenáři, jsem z textu cítila jistou aroganci, lhostejnost, dá se říct kapitulaci vůči její nemoci. I když se snažila tvářit, že je nad věcí, tak některé vtípky mi dávaly poznat, že je to naopak.
Její dialogy s Jasonem byly vtipné, Jason jako hlavní hrdina byl zvláštní povahy a navíc znal celé číslo pí. No, fakt! :-)

Líbilo se mi, jak autorka dokázala brnkat na mé city. Jednou, nenápadnou větou dokázala rozehrát hotovou serenádu v mé mysli i v mém srdci. A u napjatých scén, kterých tam je tak akorát, jsem měla tendence zavírat oči, přestávat dýchat... Až si tuto knihu přečtěte, obzvláště věnujte pozornost části s ptáky na zahradě domu. To byl opravdový masakr. :-)

"Vím, že lidi umírají. Taky vím, že když umřou, tak ti, co tu po nich zůstali, si myslí, že se stalo něco nenormálního, protože smrt lidem ve svojí podstatě přijde nenormální. Patří to k tomu, jak se lidé se smrtí odjakživa vyrovnávali, jako by šlo o něco jedinečného, jako by každý, kdo zemřel, byl nějaký hrdina. Chceme umírat nějak pozoruhodně, ne jednoduše zaniknout."

Kapitoly jsou z valné většiny psány pohledem Azy, ale některé se věnují i Jasonovi. To se mi líbilo, protože pořád jsem byla ve střehu. Navíc se kapitoly prolínají do sebe, co vám prozradí jeden, druhý k tomu hned něco přidá a vzniká příběh, který opravdu stojí za to.
Navíc se právě tito dva hrdinové skvěle doplňovali a dávali příběhu šmrc a štávu.

Od Magonie jsem čekala fajn příběh, který si užiju, protože já mám tento typ knih ráda, ovšem dostala jsem o trochu víc, než jsem očekávala. Jsem velmi mile překvapena, jakým směrem se děj ubíral a těším se na druhý díl. Protože ten konec, kdy je vše shrnuto, co nás, čtenáře, ještě čeká, je příslibem neméně dobrého pokračování, Už se nemůžu dočkat.
A teď mi nezbývá nic jiného než nádech... A výdech...

Magonii bych ráda doporučila všem čtenářům, kteří vyhledávají v knihách kapku romantiky, špetku napětí, řádnou dávku akce a hromadu zvláštních situací, které jsou u fantasy žánru očekávány. Já jsem s příběhem spokojená a věřím, že budete i vy.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat