pondělí 20. února 2017

Sirotek č. 8 - Kim van Alkemade

Autor: Kim van Alkemade
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 396

"Rachel se zachvěla, jako kdyby právě teď někdo chodil po jejím hrobě."

Sirotek č. 8 je poutavý román, inspirovaný skutečnými událostmi, o lidské schopnosti ubližovat - a milovat. Roku 1919 byla tehdy čtyřletá Rachel Rabinowitzová umístěna do židovského sirotčince pro nejmenší děti, v něm doktorka Solomonová prováděla experimenty na jeho chovancích. Doktorka Solomonová podrobila Rachel experimentální léčbě ozařováním rentgenovými paprsky. Díky ní si lékařka vysloužila odbornou reputaci, ale současně vystavila riziku zdraví holčičky. Nyní, v roce 1954, je Rachel zdravotní sestrou v domově pro židovské seniory, kam přichází již zestárlá doktorka Solomonová a stává se její pacientkou. Rachel si uvědomuje, jakou moc má nad nyní nemohoucí lékařkou, a podrobuji ji vlastnímu nebezpečnému experimentu. A dříve než skončí jedna noční služba, bude Rachel postavena před volbu mezi odpuštěním a pomstou...

Pamatuji si, když jsem byla na straně 77, tak jsem knihu odložila a pořádně se vysmrkala. V tu chvíli byl papírový kapesník můj největší kamarád. Možná jsem ještě přecitlivělá po porodu a třískají se mno hormony, ale když Rachel a Sama rozděleni a dáni do sirotčinců, tak to bylo něco na mé nervy. Poté. co jsem se uklidnila, tak jsem byla zděšená, jak je popisován sirotčinec, ať už pro malé děti nebo pro větší. To bezpráví, nemoct se dovolat jakékoliv pomoci, nejlépe chodit se svěšenou hlavou a plnit jakékoliv rozkazy... Tohle by bylo hodně i na otrlé lidi...

Rachel se po smrti maminky ocitne nejdříve v sirotčinci pro malé děti, kde se stává číslem osm a jsou na ni dělány experimenty rentgenovými paprsky. Doktorka Solomonová, která to měla na svědomí, se tvářila jako kamarádka, proto malá holčička byla ochotná dělat téměř cokoliv. Po několika letech se z Rachel stává zdravotní sestra v domově pro židovské seniory a znovu se setkává s doktorkou Solomonovou. Začnou se jí vybavovat všechny věci, které se děly a je jen na ni, jak se k ní postaví. Velký kus příběhu také zabírá její bratr Sam, která je podle mě také důležitou postavou, v anotaci není zmíněn, ale myslím si, že svou slávu si zaslouží taktéž.

"Ruce měl samý puchýř a za nehty černé půlměsíčky. Rachel napadlo, že v domově by za tak špinavé ruce musel za trest hodinu stát."

V knize jsou střídány kapitoly z minulosti a současnosti. Takže v jednu chvíli jsme v dětství Rachel a všechno poznáváme krůček po krůčky a hned na to jsme v její dospělé realitě, která je hodně drsná a vlastně jen z důvodu sirotčince. Jedné chyby její maminky a tatínka...
Bylo to pro mě docela emotivní čtení, nechápala jsem, co všechno musela jedna šestnáctiletá holka prožít, dokud se jí trochu nezačalo dařit. A to už vůbec nemluvím o jejím bratrovi.
Rachelino vyprávění bylo velmi poutavé a já se ani chvilku nenudila. Pořád jsem objevovala něco nového, dovídala jsem se informace, které jsem potřebovala k pochopení jiných událostí. Napínavé, drsné, neskutečné.

Řeší se tam také otázka homosexuality, ale není žádným způsobem rozvíjena, což je možná škoda, protože tehdy to neměly tyhle páry jednoduché. Autorka ale psala to, co potřebovala, věděla, kam zabrousit a musím říct, že se ji to povedlo. Podařilo se ji ve mě rozdmýchat takové emoce, jako bylo rozčarování, naštvání, pocit bezmoci, utrpení, poté i radosti, spokojenosti. Všechny emoce vyplouvaly na povrch tak, jak se otáčely stránky, hezky jedna po druhé od nejhorší k nejlepší.

I když dle poselství anotace je kniha o odpuštění a pomstě, mě nejvíce zajímaly samotné příběhy hrdinů, myslím Rachel a Sama a například ony experimenty s doktorkou Solomonovou byly u mě druhořadé. Ale každý to má jinak, každý se zaměřuje v knize na něco jiného.

Určitě doporučuji všem, kteří mají rádi příběhy vystavěné na reálných základech, založené na skutečných osobách. A víte co? Přečtěte si ji každý, protože si myslím, že toto téma sirotků bude zajímat každého. Většina z nás potom může děkovat za to, jaké měli dětství. :-)

Děkuji nakladatelství Baronet za poslání recenzního výtisku a knihu si můžete koupit přímo tady.

Mějte krásný den!
Daramegan







Žádné komentáře:

Okomentovat