čtvrtek 16. února 2017

Poslední hra - Federico Axat

Autor: Federico Axat
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Plus
Počet stran: 375

"Velmi zvolna otevřel dveře od skříně. Vyšel z pokoje pro hosty a přes halu si to namířil ke schodišti. Zvenčí pronikalo jen málo světla. Magnus už neskučel a v tuhle hodinu po Eagle Street žádná auta neprojížděla. Jediný krok vedle, sebemenší šramot, a Blaine o něm bude vědět."

Někdy můžeme věřit už jen sami sobě - a někdy ani to ne! Odvážný psychothriller z Latinské Ameriky.
Ted McKay si právě zvedá k hlavě revolver, když v tom se rozezní zvonek u jeho dveří. Ted je úspěšný podnikatel, má krásnou ženu a dvě báječné dcery; koho by napadlo, že je rozhodnutý skoncovat se životem? Jenže zatímco nevítaný host dál zběsile zvoní, objeví se Ted na svém stole vzkaz; ačkoli poznává vlastní rukopis, nepamatuje si, že by ta slova sám napsal:
OTEVŘI DVEŘE
JE TO TVÉ POSLEDNÍ VÝCHODISKO
Na prahu stojí cizí muž jménem Lynch, který kupodivu přesně ví, k čemu se Ted chystá, a předloží mu podivný návrh. Pokud na něj Ted přistoupí, nevystaví svou rodinu utrpení, které by jí přinesla jeho sebevražda. Ted se nechá přesvědčit, jenže lístek na stole i nečekaná nabídka jsou jen první tahy v rafinované hře plné manipulace a smrti. Kdosi jej vylákal, aby se vypravil po cestičce z drobečků, které musí sesbírat, než si dá všechno dohromady. Někdo, kdo ho zná až do morku kostí; někdo, kdo ho donutí pochybovat o sobě samém i lidech kolem sebe. Kdo tahá za nitky v pozadí?

No, ty bláho. Tohle byl naprostý šílený zpletenec, ve kterém jsem se ze začátku ztrácela a nevěděla jsem, co je realita a co je sen. Co je reálné a co je smyšlené. Později se to vytříbilo a já bych tenhle příběh nazvala jako jeden velký kolotoč, kdy chvílemi víte, co se děje a na další stránce vás autor vyvede z omylu, že to tak opravdu není a nebude. Pohrává si se čtenářem, přijde mi, jako by si dělal z nás srandu, protože jen on ví, co se ve skutečnosti děje a já, jako čtenář jsem si neustále opakovala: "Do prkna, o co tady jde?".

Ač je téma ze začátku docela složité a chvíli trvá, než člověk pochopí, o co jde, tak i přesto se kniha čte snadno. Krátké kapitoly, čtivě a jednoduše napsáno. Ovšem, musela jsem se soustředit na čtení, nemohla jsem třeba sedět v místnosti, kde hrála televize, protože u čtení je potřeba opravdu vnímat jen ji. A nic jiného.

"Ve sklepě staré továrny na psací stroje se opět začaly zběsile hemžit myši. Benzinové výpary je rozdráždily, takže už nebyly ostražité a přebíhaly po místnosti těsně kolem Laury a Teda. Občas přiběhly až k nim a prohlížely si je."

Chvílemi jsem měla pocit, že bych se měla vrátit o pár stránek zpátky, abych si to přečetla znovu a pochopila. Postupem času mi ale bylo jasné, že je to jen v mé hlavě a všechno do sebe začínalo zapadat. Už jsem chápala některé souvislosti a dozvídala se stále více a více informací. Byla jsem jako hlavní hrdina. Dezorientovaná, snažící se rozlišit pravdu a lež.
Musím přiznat, že autor, který byl pro mne do té doby neznámý, mne dostal do kolen. Jsem si říkala, že tuto knihu musel napsat někdo, kdo pozřel nějaké pilulky, či si dal pár šluků trávy. Protože to bylo naprosto dokonalé. Psychologické, mysteriozní, dokonalé drama.

Ze začátku jsem opravdu měla strach, že se do děje nedostanu, ale vtáhl mě a nepustil. Potřebovala jsem vědět, jak tohle všechno dopadne. Co se to vlastně děje? Kdo opravdu je Ted? A proč se to vše děje? Tohle byly otázky, na které jsem nutně potřebovala odpověď a nechtěla jít spát, dokud jsem nedočetla.

Pro mě znamenala kniha přesně ten typ příběhu, který si vás postupně omotá kolem prstu, vytahuje drápky pomalu, jeden po druhém, až najednou, z ničeho nic sekne, stáhne, a má vás v pasti. A vám v tu chvíli nezbývá nic jiného, než dočíst do konce, všechno odložit a vžít se do příběhu. Tohle autor zvládl na jedničku s hvězdičkou.

Doporučuji všem, kteří mají rádi mysteriozní, komplikovanější, psychologické thrillery. S tímhle nesáhnete vedle, ale pozor! Silně návykové. :-)

Děkuji Albatros media a.s. za poskytnutí recenzního výtisku a pokud chcete odkaz, kde koupit knihu, tak jej máte přímo tady.

Mějte se krásně a pozor na to, kdo jste! Opravdu se znáte?
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat