čtvrtek 16. listopadu 2017

Znovu já - Gayle Forman

Autor: Gayle Forman
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 325

"Pravda vás osvobodí, ale nejdřív vás pořádně naštve."

Přemýšleli jste někdy nad tím, že byste namísto každodenních povinností odjeli pátrat po své rodinné historii? Snili jste někdy o tom, že byste nastoupili do vlaku jedoucího kamkoliv, kde nikdo nevyžaduje vaši neustálou pozornost? Pro Maribeth Kleinovou, úspěšnou matku, manželku a redaktorku časopisu, je to jediné řešení.
Poté, co jí tělo vypoví službu a diagnóza zní infarkt, a poté, co při následném zotavování shledává, že navzdory jejímu zdravotnímu stavu na ni nejbližší okolí stále klade vysoké nároky, si sbalí jen to nejnutnější a uteče z domova v New Yorku do Pittsburghu, kde začne pátrat po své biologické matce. Daleko od svého předchozího života a s pomocí nových přátel se Maribeth konečně na chvíli "zastaví" a snaží se znovu nalézt životní stabilitu a cestu ke svému dřívějšímu, na pohled spokojenému životu.

Gayle Formanová je oceňovaná spisovatelka a novinářka, publikovala například v časopisech Elle, Cosmopolitan nebo Glamour. Beletrii začala psát v roce 2002 po návratu z cesty kolem světa, kterou podnikla s manželem Nickem. Celosvětovým hitem se stal její třetí román z roku 2009 Zůstaň se mnou (If I Stay), který vyšel ve více než třiceti zemích po celém světě a v roce 2014 byl dokonce úspěšně zfilmován.

Maribeth je po čtyřicítce, má čtyřleté dvojčata - dceru a syna a manžela, který přetahuje data! (import dat). :-) Žijí si v loftu v lepší čtvrti, Maribeth je editorkou v časopis a zdá se, že ji nic nechybí. Jednoho dne se ji ale život převrátí vzhůru nohama. Zasáhne ji infarkt a ona se na základě toho, že přežila, ale kdykoliv může přijít fatální zlom, rozhodne, že nechce žít jako doposud. A odjede do Pittsburghu, nejen hledat svou biologickou matku, ale HLAVNĚ, hledat sama sebe a odpovědi na své otázky.

Gayle Formanovou už z pár knih znám, ale to jsou YA žánr, tudíž jsem byla velmi zvědavá, jak se zhostila úkolu napsat román pro ženy. A jsem opravdu mile překvapena, jaký příběh mě na stránkách knihy čekal, co jsem od něj dostala a nad čím teď přemýšlím... :-)

Je pravdou, že samotné postavy, jako třeba Maribeth, Todd, Sunny, dvojčata O. a L. nebo Elizabeth či Janice, mi nepřirostli k srdci. Neříkám, že to byly špatné postavy, ale když už jsem někoho z nich začínala mít ráda nebo jsem cítila, že s touto postavou se můžu shodnout, udělala něco tak trapného, blbého nebo hysterického, že jsem to všechno vzala zpátky.
Ale pozor, ono je taky pravdou, že i přes tento zádrhel mi hrdinové nevadili. Oni jsou všichni takoví "neslaní, nemastní", takže bych je za kamarády nechtěla, ovšem jak to s nimi všechno dopadlo, to mě navýsost zajímalo.
Protože samotný příběh byl skvělý. Hlavně to téma. Líbilo se mi. Zaujalo mne. Dokázala jsem se vžít spíš než do hrdinů, tak právě do toho příběhu, protože některé věci se stávají nám, obyčejným smrtelníkům vcelku běžně (můj taťka zemřel na infarkt), takže přece jen hloubám a přemýšlím...


"Někdy někoho opustíte právě proto, že ho strašně moc milujete, protože je to ta nejlepší věc, kterou můžete udělat."

Autorce se povedlo, i přes postavy, napsat velmi čtivý a poutavý příběh, který zasáhne nejednu matku. Některé věci, která musela Maribeth ještě před infarktem zařídit, byly přesně ty, které dělají matky dennodenně, bez ohledu na to, jak se cítí. Jak je to v té jedné televizní reklamě na nejmenovaný produkt - matky si nemůžou vzít dovolenou. A právě to byl ten kámen úrazu. Když se k tomu přidají strašáci z minulosti, tak je to hotová pohroma. I když Maribeth udělala, pro mě, něco neodpustitelného, přesto jsem ji pochopila, protože když hledáte odpovědi, musíte obětovat něco z toho, co už máte, abyste dostali to, co chcete. Nic není zadarmo.

Kapitoly v knize jsou příjemně kratší, takže vám stránky před očima ubíhají samy. Navíc se autorka nezdržovala zbytečnými sáhodlouhými popisy prostředí, používala jen trochu kudrlinek, aby příběh získal více šťávy a zasadila do děje více lidských dramat a o to bylo čtení zajímavější. Další plus je emailová komunikace, která byla zpestřením obyčejného textu.

Já bych tuto knihu doporučila všem ženám, které jsou matky. Takže pokud máte maminku nebo babičku, či kamarádku, jenž má dítě, určitě jim věnujte tuto knihu třeba pod stromeček. Protože dostanou příběh, který je lidský, citlivý a zajímavý.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Cosmopolis za recenzní výtisk a ke koupi je kniha přímo zde.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat