úterý 28. března 2017

Po Alence - Gregory Maguire

Autor: Gregory Maguire
Rok vydání: 2016
Počet stran: 350
Nakladatelství: XYZ

"Když dech prudce popadám,
když se v smrti propadám,
když se řítím do neznámých vod,
přede mnou jen Ty a věčný soud.
Útěšná skálo, otevři se pro mě
a já se pokorně schovám v tobě."

Když se před sto padesáti lety propadla Alenka králičí dírou dolů, našla tam říši divů, v níž byla nedůsledná pravidla a neomalená ega stejně běžná jako ve světě, který nechala nahoře. Ale co to bylo za svět? A jakým způsobem reagovalo město Oxford v šedesátých letech devatenáctého století na to, že Alenka zmizela?
Gregory Maguire napsal fantaskní román, ve kterém zaměřuje svoji okouzlující představivost na podsvětí, podzemí a podezdívky - a také na porozumění starému i novému. Maguire nám nabízí invenčně pootočenou variantu světově proslulého Carrollova příběhu. Ada - Alenčina kamarádka, o které je v knize Alenčina dobrodružství v kraji divů pouze letmá zmínka - se vydá z domu, aby navštívila Alenku. Přichází ale maličko pozdě - a potom se sama propadne králičí dírou dolů...

Když jsem začala knížku číst, tak jsem si prvních sedmdesát stránek říkala, že nechápu, o čem to je a jak to vůbec může být "pokračováním" Alenky, jak to může být pro děti? Vždyť mi je přes třicet a jsem mimo.
Pane autore, vážení čtenáři, já byla vedle jak ta jedle. Ono to sice trochu drhne, ale od strany sedmdesát jedna je to pecka.
Ada, jako jedna z hlavních hrdinek, je strašně obdivuhodná. I když se propadne do králičí díry, nic ji nedochází, nic ji nepřijde divné, ničeho se nebojí a stále tam někde hledá Alenku. A za svým si jde místy opravdu rázně, na desetiletou slečnu.
Další hlavní postavu bych zmínila Lydii, jenž je sestra Alenky, která se má o ni postarat, ale Alenka ji samozřejmě zmizí, uteče nebo jestli chcete, tak schová. I když se život Lydie a Ady střetne pouze v pár větách, jako čtenář dále sledujete také Lydii a její eskapády doma. Ať už se Siamem či panem Winterem. :-)

Líbilo se mi, jakým stylem autor střídá kapitoly. Vždy se jedna věnovala Adě a druhá světu nad ní, těm, kteří neví, že je nějaká králičí díra, kam se dá propadnout... Obdivuji autora, jak to dokázal všechno skloubit. Místy to bylo docela zamotané, ztratilo se dítě tam, ztratilo se jinde a pořád to dávalo smysl. Jedno do králičí díry, druhé do pekel... Nebo ne? :-)
Chvilkama jsem byla lehce mystifikována a musela si dát čas, než jsem opět najela na autorovu notu. Pak se kniha četla sama.

"Paní Brummidgeová a Rhoda: tyhle dvě osoby jsou tady taky, vystupují v tomhle příběhu společně s čerstvě narozeným chlapečkem Boycem, vřískajícím novorozencem, jehož přítomnost byla tím prvním a hlavním důvodem, který vyhnal Adu ven z vikariátu jenom se sklenicí marmelády v ruce. Je zde také edémovitá paní Boyceová a neustále něčím rozptylovaný vikář: oba obývají svůj vlastní Oxford. Ani jeden z nich si neuvědomuje, že si tenhle den budou možná pamatovat až do konce svého života. Fatální dny se totiž téměř nikdy neohlašují dopředu, ale přicháejí v přestrojení za obyčejné letní dny."

Knihu provází krásné ilustrace. Není jich mnoho, ale stojí za to. Jsou na nich vyvedeny sebemenší detaily a to rozhodně chválím a tleskám tomu. Na obrázku, kde je jídelní stůl, se nachází malinká moucha na kraji. A ta tomu obrázku dodává šťávu. :-) Každá ilustrace je skvělá a hodně oživí děj. Kapitoly jsou krátké, takže díky všem těmto aspektům je kniha opravdu dobrá a příjemná ke čtení.

Jak vidíte v ukázce výše, tak v některých kapitolách promlouvá k nám přímo autor. Je to velmi milé zpestření, které v žádném případě nijak nenarušuje dějovou linii. Ba naopak. O to více tušíme, že se v další části knihy něco stane. Dokázal mě velmi krátkou kapitolou navnadit na další čtení. A ten pocit, že to říká přímo mi... Taky dobrý, hodně dobrý... :-)

Celkově jsem z knihy nadšená a kdyby nebyl ten slabší rozjezd, tak dám maximum hvězdiček. Ilustrace, napsání kapitol a samotný příběh je skvělý, u jeho čtení jsem se bavila a nenudila. Nejen, že mě zajímala samotná hrdinka Ada, ale také Lydie, Siam, slečna Armstrongová a všichni ostatní. Nebyla tam postava, která by byla nezajímavá. Věřím, že jakmile se pustíte do čtení, tak vám bude ubíhat čas hrozně rychle.

Doporučuji tuto knihu všem, kteří mají rádi Alenku, protože tento příběh vám odkryje svět za králičí dírou úplně jinak. Myslím si, že je to taky pro mládež, ale trochu odrostlejší. Je nutné pochopit všechno, co se tam píše a menší mládež (okolo...dejme tomu 12ti let) by to nemuselo bavit.

Každopádně, já jsem velmi spokojená a moc děkuji Albatrosmedia.cz za poslání recenzního výtisku, který jsem si užila a vy si jej můžete koupit přímo tady.

Děkuji za přečtení!
Daramegan







Žádné komentáře:

Okomentovat