čtvrtek 7. prosince 2017

Hluboký hrob - dítě útesů - Camilla a Viveca Sten

Autor: Camilla a Viveca Sten
Nakladatelství: Omega knihy
Rok vydání: 2017
Počet stran: 418

"Ať se otočím jakýmkoliv směrem, vzduch se mi nedostává. V plicích mě pálí, hodně pálí. Přede mnou se objeví cizí tvář, ale stejně rychle, jak přišla, zase mizí pryč. Mořské řasy se vznášejí ve vodě."

Dítě útesů je první část série thrillerů pro dospívající mládež zpera Camilly a Vivecy Stenových. Nadpřirozené prvky ze severské mytologie se střetávají se starými námořnickými pověrami a legendami. Hlavní hrdinka Tuva má také svůj příběh: jaké to asi je vyrůstat na ostrově v souostroví, když letní sezóna skončí, turisté odjedou a hladinu oceánu pokrývá hustá mlha?
Dvanáctiletá Tuva si se svými spolužáky moc nerozumí a tráví hodně času sama. Ale na ostrově Harö, kde žije, se cítí jako doma. Má ráda místní malé ostrovy a útesy, která zná jako vlastní dlaň. Ale letošní podzim je to jiné. Lidé mizí beze stopy v moři, pod hladinou se vlní temné stíny a v korunách stromů byly spatřeny nadpřirozené bytosti.
Zdá se, že Tuva je jediná, kdo tuší, že se v rozbouřených vodách a tajemných lesích skrývají zlovolné síly bažící po krvi. S příchodem podzimu se vše halí do pochmurných šedočerných odstínů a po dlouhém spánku na dně moře se k životu probouzí smrtelné nebezpečí.

Camilla Sten na literární scéně debutovala politickým thrillerem En anna gryning (Nový úsvit). Feministka již od mládí psala příběhy. Její matka se proslavila psaním detektivek.
Viveca Sten debutovala kriminálním románem Tiché vody. Kniha se stala hitem u čtenářů i kritiků a autorka prodala více než 4 miliony knih po celém světě. Série Sandhamn Murders byla přeloena do více než 20 jazyků a přibližně 50 milionů diváků po celém světě shlédlo dobrodružství Nory a Thomase na televizních obrazovkách.
Nyní tato slavná dvojice, matka a dcera, začaly psát tuto napínavou sérii thrillerů, jejiž další díly také připravují Knihy Omega.

Hluboký hrob - dítě útesů je kniha, která je primárně určena dospívajícím. Ale pokud ve "starém" čtenáři dřímá fantazie, přitahuje jej mystično a tajemno a nebojí se mladých hrdinů, tak rozhodně se bude líbit i starším. Jako třeba mi. Čekala jsem cokoliv, ale takto dobře napsaný, napínavý, čtivý a tajuplný příběh rozhodně ne. Jsem velmi mile překvapena.

Tuva, jenž je hlavní hrdinkou celého příběhu, má dvanáct let. Chodí do školy, kam se každý den musí nechat odvézt loďkou ze svého domova, jenž má na ostrově, kde žije společně s matkou, otcem a psem. Ve třídě nemá kamarády, je odstrčená, ale na druhou stranu ji to vůbec nevadí, hlavně že není středem jejich zájmů. Nenavážejí se do ní, nešikanují ji, každý má to své. Ve chvíli, kdy se při orientačním běhu v lese ztratí jeden její spolužák a druhého vidí ve "zvláštním" stavu, tak se začínají dít divné věci. A brzy pochopí, že to ona má štěstí nebo spíše smůlu, a je jen na ni samotné pomoci všem, kteří žijí na souostroví.

Knihu jsem měla přečtený za jeden den. A podotýkám, že jsem se zvládala starat o roční dítě, hrát si s ním, zajít do obchodu a uvařit. Písmo je totiž většího formátu, stejně tak je větší řádkování a kapitoly jsou opravdu krátké. Tudíž mi stránky ubíhaly samy před očima. Navíc, autorky do příběhu dokázaly propašovat snad všechno, co patří k dobrému thrilleru pro náctileté. Magii, fantasy prvky, zlo, smrt, tajemnou atmosféru ostrovů a útesů pokrytých hustou mlhou, nedůvěru... Myslím si, že pro mladší generaci to opravdu bude temný příběh. Já sama jsem byla napnutá až do poslední chvíle, jak tohle všechno proboha skončí?! Protože, ruku na srdce, jak může dvanáctiletá dívka zničit všechno zlo, které ostrovy obklopuje?

Tuvu jsem si oblíbila. Na dvanáct let byla hodně vyspělá, neměla žádné holčičí manýry, jako její vrstevnice, takže mi nelezla na nervy a to se rovná oblíbenosti. Koho jsem opravdu nemusela, tak to byla její babička. Za tou ženskou bych nešla ani na kafe. Ale v každém příběhu se najdou postavy, které mi nesednou. Nebo mě něčím naštvou a mají u mě zavřená vrátka. :-)

"Nikdo jim nechtěl dát jméno, protože jména dávají sílu. Slova jsou síla."

Když jsem si tuto recenzi psala nanečisto, pořád jsem neuměla najít ta správná slova, abych vyjádřila, jak moc se mi čtení líbilo. Jak mě dokázaly autorky strhnout dějem, jak mne dokázaly napínat do poslední chvíle. A neumím to ani teď. Mám pocit, že i kdybych tu psala chvalozpěvy bůhví jak dlouhé, tak stejně, abyste pochopili, co všechno se ve mě odehrává, si to budete muset přečíst sami a jen mi věřit, když vám napíšu, že to za to stojí!

Zakomponování severské mytologie do děje bylo nenásilné, takže jsem neměla pocit, že bych něco nechápala, ovšem po přečtení jsem si nějaké ty informace hledala, protože mi to nedalo. Určitě to ale není podmínka. I když nejste znalí v tomto odvětví, vůbec ničemu to nevadí. Já sice teď můžu machrovat, že některé bytosti znám, ale rozhodně vás čtení k ničemu takovému nezavazuje. Ba naopak, autorky ve mě dokázaly podnítit zdravou zvědavost, a to se taky počítá jako plusový bod.

I když byl tento díl nějakým způsobem ukončen a nemá otevřený konec, přesto jsou zde náznaky a skulinky, které určitě budou využity v pokračování. Takže se těším na druhý díl. A pokud se chcete ponořit do příběhu, který není nijak složitý, ale je napínavý a velmi čtivý, tak zkuste tuto knihu. Věřím, že se bude líbit.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji Knihy Omega za recenzní výtisk a pokud si knihu chcete koupit, můžete tak učinit:
Kniha Omega
knhy Dobrovský

Díky za přetení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat