pondělí 16. listopadu 2015

Herečka - Magda Váňová

Autor: Magda Váňová
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Šulc-Švarc
Počet stran: 368

"Na chlapech někdo kadí", informovala Alici, kterou našla na jednom z dámských záchodků. Levou rukou si držela nos a pravou v růžové rukavici šátrala v míse.

Román vtáhne čtenáře do vzrušujícího života slavné herečky Žofie Beladové, která si odmalička přála dostat se z okresního zapadákova, kde se nic neděje a místním drbnám nic neunikne. Neobyčejný příběh má zvláštní půvab. Rozvíjí se z docela obyčejných životních souvislostí, ale vše, co Žofie dokázala, připomíná dobrodružné hledání štěstí. Našla ho v lidech, které měla ráda, přestože se v nich mnohokrát i zklamala. V jejím život byli tři osudoví muži - první filmový partner Hanuš, který záhy emigroval, po něm samorostlý malíř František a třetí arménský režisér Aram, který se  ní oženil, aby se mohl usadit v Praze. Jejich manželství nebylo dobrým zázemím pro hereckou práci ani pro výchovu dcery, a Evie to matce v dospívání trpce vyčítá. Po listopadu 1989 se Žofii život rozdělil na to, co bylo předtím a co potom. Její sláva vybledla, Aram s ní přestal žít a odešel do Paříže. Hanuš se naopak usadil v Praze jako bohatý hoteliér, ale oprášená premiéra jejich milostného vztahu ztroskotala. Svět se změnil, ale všechno se záhadným způsobem opakuje. Žofie je opět na slunci a vrhá dlouhý stín, znovu stoupá na vlně popularity a ze zkušenosti ví, že si nesmí všímat závisti ani pochlebování. Už se ničeho neleká, i když žije v nejistotě a obavách z neúspěchu, a štěstí k ní přijde nečekaně a samo.

Přesně tyto řádky na vás vykouknou, když si budete chtít přečíst anotaci k této knize. Že je to zajímavé? Že vás zajímá, kdo ta Žofie vlastně je? Přesně ten stejný pocit jsem po přečtení těchto pár řádků měla i já a ihned jsem se vrhnula do prvních stránek.
Tam jsem se setkala s malou Žofií a později i s větší, která má před maturitou, samozřejmě je to krásná holka, ví o tom, ale nezneužívá to... No, i když nejednou ji krásná tvářička a úsměv hvězdy pomohla.. :)
Celou knihu prožíváme její příběh, její život. A že je co prožívat! Stránky jsou plné lásky, naivity, přátelství, zklamání, trápení, žárlivosti, důvěry a s každou další přečtenou stránkou se ve mě emoce měnily. 

Nejvíce jsem hltala období dospívání dcery od Žofie, Evie, protože ji vracela plnými doušky to, co bylo v jejich vztahu matky-dcery špatně. Přitom mi kolikrát přišlo, že je to až nespravedlivé, ale vnitřně jsem měla pocit, že je to tak správně.
Na druhou stranu mne Žofie štvala v tom, jak byla krátkozraká, co se týče jejich partnerů, obzvláště jejího posledního, otce malé Evie, Arama. Místo, aby ji bylo vše jasné, věřila svému prvnímu úsudku a nepřemýšlela nad následky. Za to bych ji dala dobře mířenou facku, ale vím, že to v té knize mělo své místo a nebylo to zcestné. A s odstupem času už nejsem naštvaná na ni. A fandím ji! :)

Tato kniha ve mne zanechala něco hlubokého, nevím ani proč, mám pocit, že jsem četla o dívce, ženě, která by mi mohla být blízko a hlavně měla úplně obyčejné problémy, které sice v jejich očích byly obrovské, ale pro mne, jako čtenáře, byly malicherné, ovšem přitom velmi lidské.
Mám pocit, jako by Žofie byla z masa a kostí a kdybych ji znala, tak ji hned píšu, co si myslím a co chci. :) A chci jít s ní na kafe :)

Jednoduše, tato kniha se mi moc líbila, byla napsána tak lehce, že se četla sama a přitom nemám vůbec pocit promarněného času. Určitě ji všem ženám doporučuji. Už jen z toho důvodu, že za krátkou chvilku vystřídáte v sobě všechny emoce a ulevíte si. A věřím, že to bude taky báječný dárek pro vaše kamarádky či maminky. No, já mám jasno, koho obdaruju. Ještě, že moje mamka nečte tento blog. :)

Ještě, abych nezapomněla, musím poděkovat nakladatelství Šulc-Švarc za poslání recenzního výtisku i s podpisem autorky!
A vy všichni ostatní si knihu můžete koupit tady: Magda Váňová - Herečka


Díky za pozornost, 
Daramegan :)

Žádné komentáře:

Okomentovat