čtvrtek 31. srpna 2017

Zmizela v mlze - Michaela Klevisová

Autor: Michaela Klevisová
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Motto
Počet stran: 376

"Po probuzení se rychle nasnídal a vyrazil na cestu. Z rybářské dovolené se stala turistická, ale kupodivu mu to nevadilo. Vlastně se do Ytre Yltefjordu těšil."

Ann-Solveig žije v odlehlé vesnici u norského fjordu vysoko za polárním kruhem s mužem, ze kterého má strach. A nikdo jí to nevěří. Pod vlivem své sousedky, psychosomatičky Katrine se rozhodne partnera opustit... ale nakonec místo toho skočí z útesu do moře. Přesně o rok později začne Katrine dostávat výhrůžné vzkazy. Vzápětí zemře další její pacientka - rybáři ji najdou uškrcenou na opuštěném místě u řeky. Český kriminalista Josef Bergman chtěl na tomto místě strávit poklidnou rybářskou dovolenou a ujasnit si životní priority, ale místo toho se stane jedním z důležitých svědků v zamotaném případu. Postupně zjišťuje, že skoro každý obyvatel zdánlivě idylické vesnice má nějaké tajemství...

Michaela Klevisová se narodila v roce 1976 v Praze. Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově a od roku 1997 v tomto oboru pracuje. Je redaktorkou časopisu Cosmopolitan, kde má na starosti například rubriku o knižních novinkách. Psala články o trhu s uměním a výstavách výtvarného umění pro magazín Hospodářských novin IN a v cestovatelském magazínu Travel Digest publikovala reportáže ze svých cest. V roce 2008 se scénáristicky podílela na několika epizodách seriálu Ulice. Cestování je jejím největším koníčkem; navštěvuje nejraději severské země a největší dojem na ni zatím udělalo putování po finském Laponsku. Již v dětství propadla světu koňských dostihů, o něž se intenzivně zajímá dodnes.
Za svou prvotinu, román s detektivní zápletkou Kroky vraha (2007) obdržela v roce 2008 od české sekce Asociace autorů detektivní literatury (AIEP) Cenu Jiřího Marka za nejlepší detektivní knihu roku.

Od autorky mám přečtenou celou sérii s Josefem Bergmanem, velmi mile působícím kriminalistou. A musím konstatovat, že Zmizela v mlze je ten nejlepší díl ze všech! Už od prvních stránek mě čtení chytlo a pustilo mne až když dočetla poslední písmeno, posledního slova na poslední stránce.

Je zde více dějových linií, mrtvá neznámá dívka na břehu řeky, Ann-Solveig a její smutné soužití s manželem tyranem, Hilda a Ellen, jejich dlouholeté přátelství, Hildina ztráta domova a mnoho dalšího. I když to vypadá, že je to řádně zamotané a čtenář toho musí hodně pobrat, opak je pravdou. Všechno se slévá do jednoho příběhu, který je nádherně napínavý, tajemný a plný nečekaných rozuzlení a poznání.

Autorka nejen skvěle popsala místa v Norsku, fjordy, zálivy a moře, když jsem četla o mrazu, který vládne v těchto pustinách, měla jsem pocit, jako bych se musela přioblíct, i když bylo venku přes třicet stupňů. Když jsem se začetla, najednou jsem se ocitla na útesu jednoho fjordu, kdy se mi zima zarývala pod kůži. Měla jsem pocit, že jsem opravdu unikla realitě a jsem pryč, přes tři tisíce kilometrů daleko. Také skvěle vykreslila postavy a jejich vztahy. Dozvěděla jsem se spoustu informací i o lidech, kteří v konečném důsledku příběhů nebyli tak moc důležití a vůbec ničemu to nevadilo. Působilo to tak samozřejmě a nenuceně. Radost číst, opravdu.

"Teď už na něj hleděla bez úsměvu. "Prostě tady teď žiju. Aspoň mi tu nikdo neříká, co všechno nesmím a za jaký myšlenky přijdu do pekla."

Samotný hlavní hrdina, Josef Bergman, je zde popsán tak, že na mě působil jako neskutečný pohodář. A navíc chytrý chlap. I když odjel na dovolenou, přesto se nevyhnul své práci, ale dokázal si z toho udělat zábavu. Když jel na výzvědy, bral to jako výlet. Proto působil tak, jak působil. Nerozčiloval se, nenutil se, byl to příjemný zážitek. A tak stejně na mě působily skoro všechny postavy. Klidní, rozvážní lidé, mající sice své tajemství, které by nemělo vyplout na povrch, ale přesto chytří, milí a důvtipní lidé. Nebyl zde nikdo, kdo by mi vyloženě vadil, kdo by mě v průběhu čtení vytáčel do vývrtky. I díky tomu jsem se mohla plně soustředit na celý příběh a užila si jej od začátku až do konce v naprosté nevědomosti, protože autorka všechno zaobalila tak, že jsem neměla šanci na všechno přijít. A to se mi líbilo. Samotné rozuzlení bylo výborně vymyšlené, promyšlené do posledního detailu.

Zmizela v mlze mne naprosto pohltila a nevěřila bych, že po čtyřech předešlých setkáních se dočkám takového velkého překvapení. Jsem ráda, že se mi kniha dostala do ruky a já si mohla tento zážitek vychutnat. Líbilo se mi všechno, od prostředí, hrdinů až po záplekty (nebyla totiž jen jedna).

Určitě doporučuji tuto knihu a vlastně celou sérii, protože to, co paní Michaela Klevisová zvládá se svými postavami je okouzlující. S lehkostí píše velmi čtivé, napínavé detektivky, která vás nejen že budou bavit, ale budete si opravdu připadat, jako byste se ocitli v samotném dění příběhu, jako byste se přenesli z reality pryč.

Děkuji Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a pokud si knihu chcete koupit, tak můžete přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat