sobota 28. května 2016

Brenda Veliká - C. D. Payne

Autor: C. D. Payne
Rok vydání: 2013
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 304
Autor obálky: Veronika Cágová
Překlad: Naďa Funioková

Brendě je šestnáct, je tlustá, ve škole je outsider a o kvalitách jejího společenského života svědčí fakt, že na Facebooku má čtyři přátele. Když už rodiče přestane bavit povětšinou marné pátrání po zbytcích v lednici, rozhodnou se ji poslat na soukromou internátní školu ve Stocktonu, která se vyznačuje hubenými porcemi, striktními pravidly a zkostnatělým přístupem k jakémukoli náznaku svobodného uvažování. I tady se Brendiny společenské styky zpočátku omezují na pár podobně neoblíbených a neatraktivních dívek a trpasličího homosexuála, který se živí žebrotou a přebývá na staré plachetnici. Všechno se změní v okamžiku, kdy se Brenda spřátelí s krásnou a všeobecně zbožňovanou spolužačkou Marií. Její prestiž začíná pomalu stoupat. Jenže nic není tak jednoduché, protože pobyt v ústavu plném znuděných, žárlivých a nadržených puberťaček, připomíná spíš válečnou zónu než čajový dýchánek.

"Se rtěnkou vypadá můj ksicht jako prdel paviána."

Brenda, i když může vypadat, že je chudák, je vlastně výherce v loterii. Cítí se sice bídně, ale bohatě stačí, když ji někdo, byt ne úplně upřímný, otevře oči a pomůže využívat svých předností o kterých vůbec neví. Jak se to říká - já nejsem tlustá, jsem jen příliš široká pro tvé úzké přemýšlení...

S panem Paynem jsem prožila už více jak 15 let. Stále mě doprovázejí jeho knihy Nicka Twispa a kolikrát, když mi není hej si vezmu knihu, je jedno který díl, otevřu na nějaké straně a třeba 30 minut čtu. Hned mám lepší náladu a pozitivní myšlení.
A ač se to zdá mi neuvěřitelné, na tuto knihu jsem narazila teprve teď. Věděla jsem, že je, ale pořád nebylo to správné rozpoložení ji otevřít, měla jsem za to, že Nickovi se nic nevyrovná. Ale Brenda mu svou velikostí opravdu zdárně konkuruje.

Kniha je totiž taková, jak od Payna bych čekala. Plná vtipných historek, úsměvných hlodů, ironie, satirických poznámek okořeněných trochou toho sexuálního podtextu. Prostě vše, co správná "paynovka" má mít. Nebudu teď psát, že mě mrzí, že jsem tuto knihu odkládala a tak něco podobného. Protože nemrzí. Dokonce si troufám říct, že díky tomu časovému odstupu jsem si ji užila dosytosti.
Usmívala jsem se jako jelito a chvílemi jsem měla pocit, že všechny sociální sítě zahltím různýma hláškama, ale udržela jsem se a nikde nespamovala. Hihi. :)

Příběh je to poměrně jednoduchý, dívka, 16 let, nevzhledná, tlustá, s trochu divnou rodinou, vyhoštěna do dívčí internátní školy. Už samo o sobě to značí, že se bude setkávat se všema možnýma potvorama a ono je to fakt. Když k tomu přidáme chorobnou závislost na jídle a čokoládových tyčinkách Heat, tak máme vystaráno. Ovšem! Objeví se nádherná, jak jinak než blond dívka, která má vše, co správné barbíny mají mít a chce se s ní kamarádit, Ba co víc, udělá z ní nejlepší svou kamarádku. A Brendě vzrůstá sebevědomí, dokonce tak vysoko, že nabývá dojmu, že sbalit kluka zvládne i ona. A další háček, je ta nejlepší kamaráda opravdu nejlepší kámoška? Nehraje to? A jak to tak dopadá, v takovém prostředí, mezi hromadou holek, které dokáží ubližovat, trápit, šikanovat se vyvrbí hromada vtipných situací, které Payne dokázal báječně popsat. Až mám z něj pocit že on sám musel na Kapradinovém útesu strávit nějakou dobu. :)

Doporučuji tuto knihu všem milovníkům C. D. Payna, což asi nemusím psát, všem, kteří mají rádi humor, trochu té ironie, černého humoru a hlavně se chtějí pobavit, zasmát se a zapomenout na strasti ve své realitě. Parádní počtení, které si určitě užijete.

A ti z vás, kdo už máte přečteno, souhlasíte se mnou? :)

Mějte se krásně!
Daramegan




Žádné komentáře:

Okomentovat