středa 18. října 2017

Moje sestra žije na krbové římse - Annabel Pitcher

Autor: Annabel Pitcher
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Booklab
Počet stran: 200

"Chystal jsem se jít nahoru, když jsem si všimnul své sestry na krbové římse. Vedle urny ležel kus dortu a z nějakého důvodu mě to vážně naštvalo. Přišel jsem k Rose, a i když vím, že je mrtvá a neslyší ani slovo, zašeptal jsem: "Narozeniny mám já, ne ty," a dort jsem si nacpal do pusy."

Stěhování mělo představovat příležitost, jak se odstřihnout od minulosti. Jenže i v novém domově se desetiletému Jamiemu zdá, že je vše při starém - táta pije, máma se neozývá, sestra Jas nejí, kocoura Rogera to nezajímá a sestra Rose, na kterou si Jamie skoro nevzpomíná, je i není mrtvá. A k tomu ho ještě v nové třídě posadí do lavice s jedinou muslimkou ve škole! Zvládne Jamie ve spidermanovském tričku zachránit svou rodinu a udržet si důležité přátelství?

Annabel Pitcher je spisovatelka dětských knih a její prvotina se jmenuje My sister lives on the mantelpiece (Moje sestra žije na krbové římse, Booklab, 2017), kterou napsala roku 2011. V roce 2012 za tuto knihu získala ocenění Branford Boase Award. Za knihu Ketchup Clouds (Kečupová mračna, Slovart/Brio, 2015 získala v roce 2013 cenu Waterstones Children´s Book Prize.

Příběh je vyprávěn z pohledu desetiletého Jamieho, který má/měl dvě sestry, matku a otce. Díky různým nešťastným okolnostem se stane, že se ocitá bez mámy, jen s otcem, který je závislý na alkoholu a sestrou, která není úplně oukej, v malém městečku, daleko od Londýna. Začíná jim nový život, ale stále sebou tahají břímě neuzavřených událostí, ke kterým došlo ještě v bývalém domově. A díky tomu se Jamie dostává do situací, které mu nejsou příjemné a je jen na něm, aby aspoň něco málo zkusil vyřešit.


Hned od prvních stránek jsem nabyla pocitu, že se jedná o jednu velkou křivdu. S každou další přibývající stránkou jsem se cítila víc a víc deprimovaně a vůbec mi nepomáhaly ani výlety kocoura Rogera do křoví na lov. Hlavní hrdina, Jamie je kluk, který by si zasloužil pořádné dětství, spoustu úsměvů, zábavy a zmrzliny. Místo toho se musí poprat ve své hlavě s myšlenkama, které by spíše měly náležet dospělým. A svým způsobem je nucený dočasně dospět. I když v některým chvílích se chová jako dítě (například jeho spidermanovské tričko), tak je to spíše upnutí k něčemu, co by chtěl mít, ale nějakým divným způsobem to zatím nemá.

V knize se vyskytuje více prvků, které nejsou úplně košér, ale je docela důležité to připomínat, protože v dnešní době to některým dětem přijde normální. I když to tak vůbec není a nemá být. Konkrétně je to třeba šikana nebo rasismus. Každého tématu se autorka nějakým způsobem dotýká a to velmi nenásilnou formou, takže v tu chvíli čtení mi to přišlo jako "logické" vyústění situace a následně to bylo dalším "logickým" způsobem napraveno. Ale stejně jsem si u čtení uvědomovala, že desetiletý kluk si už takové věci bude pamatovat napořád.

"Listí v kalužích vypadalo jako mrtvé zlaté rybky. A všechna zeleň zhnědla a zfialověla, jako kdyby měly kopce modřiny. Takhle se mi svět líbí. Léto je na mě trochu moc jasné. Trochu moc veselé. Květiny tančí a ptáci zpívají, jako kdyby si příroda užívala pořádný večírek. Podzim je lepší. Všechno je trochu povadlejší a nemáte pocit, že se vás ta zábava netýká."

Knihu přečtete jedním dechem. Je útlá, příběh je napsán příjemně a čtivě, tudíž si ani neuvědomíte, že jste na konci. I když byly některé kapitoly jakoby o ničem, dohromady, jako celek se jedná o knihu s poselstvím. Žádné předsudky! Nikdy. Nenávist plodí další nenávist. A takto bych mohla pokračovat, ale určitě zde nechci kázat, jen chci poznamenat, že za příběhem se schovává něco víc, než jen obyčejné popisování dnů desetiletého klučiny.

Přečtěte si tuto knihu, pokud chcete poznat, jak by to být rozhodně nemělo. Přečtěte si ji, pokud vás zajímá, co se může honit v hlavě desetiletého kluka. Přečtěte si ji, pokud vám samotným není nadvakrát do smíchu. Přečtěte si ji, pokud nechcete číst romantické a zábavné knihy. Přečtěte si ji už jen ze zvědavosti, protože Jamieho si zamilujete a budete mu držet i palce na nohou, aby všechno zvládl stejně tak dobře, jako rozhodující gól.

Hvězdné hodnocení:

Děkuji nakladatelství Slovart/Booklab za zaslání recenzního výtisku a pokud si chcete knihu koupit, tak můžete tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat