pondělí 8. října 2018

Lži, dokud můžeš - Mary Kubica

Autor: Mary Kubica
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2018
Počet stran: 450

"A tak jsem si neuvědomil, že právě nastal začátek mého konce."

Claře Solbergové se v jediném momentě zhroutí celý svět. Její manžel a čtyřletá dcera havarují v autě. Zatímco Maisie z ní až zázračně vyvázne, Nick umírá. Policie označí havárii za nezaviněnou nehodu...
Za několik dní má Maisie první noční můru, po které Clara začne pochybovat o tom, co se skutečně toho osudného odpoledne odehrálo. Drtí ji soukolí zármutku a pochybností a stává se posedlá myšlenkou, že Nickova smrt nebyla jen nehoda. Vydává se na zoufalou cestu za pravdou.
Kdo by stál o Nickovu smrt? A proč? Clara se nezastaví před ničím, aby ke svému cíli došla - a při svém hledání pravdy se vplétá do spletité pavučiny tajemství a zrady...

Mary Kubica je autorkou světových bestsellerů Hodná holka a Andílek. Studovala na Miami University v Oxfordu ve státě Ohio, kde získala magisterský titul v oboru Dějiny a americká literatura. Žije nedaleko Chicaga s manželem a dvěma dětmi.

Od autorky mám přečteny zatím všechny knihy, které vyšly u nás v ČR. A proto si myslím, že dokážu ohodnotit, která je dobrá a která ne. Lži, dokud můžeš je rozhodně dobrá kniha, která stojí za přečtení, ale mám pocit, že je pomalejší v rozjezdu, než všechny ostatní. Měla jsem problém se do příběhu začíst, možná i z toho důvodu, do jaké životní situace se dostala hlavní hrdinka a jak to prožívala.

Clara se pár dní, po narození druhorozeného syna dozví, že její dcera s manželem Nickem měli autonehodu. V místě, o kterém se všeobecně ví, že je nebezpečné a pokud člověk šlápne na plyn, může se stát neštěstí. Což se v případě Nicka stalo a bohužel se stal obětí stromu, který tam stojí jako osamocený "hrdina". Je jasné, že Claru tohle dostane do kolen, zhroutí se jí celý svět. A na základě úmrtí manžela začnou vyplouvat na povrch i tajemství, která měla zůstat ukrytá. A její dcera? Tu nehodu přežila, ale začnou ji budit noční můry, ze kterých si Clara vyvodí, že za autonehodou Nicka nemusela být jen "těžká noha" na plynu...

Nejdříve chci napsat, že naprosto chápu, co autorka chtěla dostat na stránky skrz charakter hlavní hrdinky. Ale místy mi to přišlo moc, přehnané. Nedokážu si představit jak bych reagovala, kdyby mi partner "odešel", ale na druhou stranu jsem máma a proto mi některé činy Clary přišly ze začátku dost přehnané a hazardující nejen s ní a jejím zdravím, ale i s dětmi. Ale nesoudím, jen píšu, že tohle se mi úplně nelíbilo.

Jelikož se v příběhu autorka vrací v některých kapitolách do minulosti a do osoby Nicka, dozvídáme se i z jeho pohledu, co vše předcházelo osudnému dni. Tam jsem byla u vytržení, co všechno dokázal schovat, zatajit a jak zvládl bojovat sám se sebou, aby navenek a doma působil jako dokonalý manžel a muž. Ač mi jeho chování nebylo po chuti, stejně na mě působil jako sympaťák.

"Prozatím pozoruji, jak spí, a užívám si poklid a vyrovnanost, kterou mi ten moment nabízí. Pak si lehám vedle gauče, kam si dávám válcovitý polštář a deku. Nejsem si totiž jistý, že bych dokázal přečkat noc, aniž bych ji měl po svém boku. Nakonec ji zašeptám: "Spi sladce."

Prvních cca sto stran jsem měla problém se začíst, i díky tomu, jaká byla hlavní hrdinka. Ve chvíli, kdy začaly prosakovat tajemství a lži na povrch, už to začínalo nabírat grády a musím tedy uznat, že konec je překvapivý. Tohle bych nečekala a příjemně mě překvapilo, jak autorka ze všeho vybruslila. Věřím, že i ona si to psaní užívala a představovala si, jak její čtenáři budou koukat s otevřenou pusou na to, co vše si pro nás připravila.

Styl psaní autorky už znám z předešlých knih a myslím si, že bude fajn pro každého čtenáře. Navíc jak v minulých knihách, tak i v Lži, dokud můžeš autorka ukazuje, že nepotřebuje zbytečně přikrášlovat děj nebo se zabývat zdlouhavými popisy a dokáže jít ihned takříkajíc k jádru pudla. To se mi vždy u ní líbilo. Hned nás postaví před hotovou věc a vy si lámete hlavu s tím, jak se k tomu postavit a co si o všem myslet. Dokáže překvapit a proto mám její knihy tak ráda.

Lži, dokud můžeš je velmi dobrý thriller a pokud se čtenářky-mámy obrní proti prvotnímu, velmi hysterickému chování Clary, tak si čtení užijí. A vůbec všichni ostatní, kteří se do této knihy pustí, nebudou litovat, že po ní sáhli. Budete se divit, co vše dokázala autorka vymyslet a jak hezky umí naservírovat spoustu tajemství a opravdu velké zrady tak, aby dávaly nejen hlavu a patu, ale dokázaly i ohromit.

Suma sumárum, i když mi Clara neseděla, tak jsem velmi spokojená a doporučuji. :)

Hvězdné hodnocení:


Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega, kde si knihu Lži, dokud můžeš můžete zakoupit.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat