neděle 19. června 2016

Jackaby - William Ritter

Autor: William Ritter
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Host
Počet stran: 280

"Další zalapání po dechu se neozvalo, jen zvuk posouvajícího se harampádí. Vykročila jsem do chodby, abych talířek sebrala, a dveře ložnice se těsně za mnou přibouchly. Prudce jsem se otočila. Světlo pode dveřmi zmizelo, jako by uvnitř někdo opět rychle zatáhl závěsy, a z ničeho nic zavládl ledový chlad."

Abigail Rooková právě přicestovala do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona nutně potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva objasňujícího nevysvětlené jevy, jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého - což zahrnuje i pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborně hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnán se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že za vším stojí nelidská stvůra, jejíž existenci policie - s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea - vytrvale popírá.

Dlouho jsem si brousila drápky na tuto knihu, ale pořád jsem ji tak nějak odkládala, z jednoho prostého důvodu - Jackaby je přirovnávám k doctoru Who a k Sherlockovi... A já doctora Who neznám a Sherlock mi nic neříká...

Ale samozřejmě zvítězila má zvědavost a já teď přirovnám Jackabyho k Dr. Housovi a Forestovi. :-)

Jsem nadšená. Pobavila jsem se, popřemýšlela si a podivila se, jak je Jackaby a Abigail skvělá dvojka. A hlavně, já miluju všechny nadpřirozené věci a v tomto příběhu je jich dost, takže jsem spokojená, jak nejvíc to jde. Autor dokázal skvěle propojit všechny prvky, zakomponoval do toho trochu mystiky, bájných příběhů a díky tomu kniha získává, pro mě, vyšší cenu, je více zajímavá.

"Detektivova slova byla náhle uťata, ohlušující ránou, pánvička přelétla místnost a zarazila se do zdi. Rukojeť nezbedně vykukovala na chodbu a viditelně kmitala. Do pronikavého ticha, které následovalo, se ozvalo několik tupých úderů, načež se ze dveří laboratoře vykutálelo půl tuctu zralých červených jablek."

Detektiv Jackaby je velmi svérázný týpek, který svým postojem vám může přijít trochu arogantní. Ale není to tak. Prostě má svůj vlastní svět, ve kterém žije a přemýšlí. Vymyká se normálu a proto může působit jako podivín. Na stránkách příběhu jej ale blíže poznáte a zjistíte, že je to člověk z masa a kostí, který ovšem věří v něco víc, než jen "obyčejní smrtelníci". A hlavně si s tím umí poradit. Jeho asistentka Abigail je dívka, která se ničeho nezalekne a i když má kolikrát namále, dokáže ustát i to, co by jiná nezvládla - není to typická lekavá žena, je to přece statečná a nebojácná asistentka Jackabyho.
Obě postavy mi dokonale ladily do příběhu a díky nim jsem si jej užila na sto procent. V knize nebyl žádný rušivý element, vše plynulo tak přirozeně, jak jen mohlo. 

Přečtení tohoto příběhu doporučuji všem, kteří mají rádi nadpřirozeno, svérázné detektivy, lidi, kteří si stejně udělají všechno podle svého i když jim to někdo zakazuje a taky pro všechny ty, kteří se rádi pobaví nad dobrou knihou. A hlavně pozor na pánvičky a střelný prach! :-)

Mějte se báječně!
Daramegan







Žádné komentáře:

Okomentovat