sobota 16. ledna 2016

Chlapec, který rozdával sny - Luca Di Fulvio

Autor: Luca Di Fulvio
Rok vydání: 2015
Počet stran: 512
Nakladatelství: Knižní klub
Překlad: Marta Bárová
Autor obálky: Soňa Šedivá

"DOBROU NOC, NEW YORKU!"

New York, 1909. Zaoceánským parníkem spolu s dalšími přistěhovalci z celého světa dorazí mladá žena se svým malým synkem. Pocházejí z Itálie, z oblasti, kde panují téměř středověké poměry, aby si v Americe splnili svůj sen o lepším životě. Jejich naděje však záhy utrpí trhliny, neboť ve zbídačelém italském ghettu v newyorské čtvrti Lower East Side, kde najdou útočiště, diktují pravidla brutální gangsteři a jejich kriminální poskokové. Stát se mužem znamená pro Christmase čelit realitě. Pokud chcete přežít, nesmíte měnit pravidla. Ledaže máte charisma a neuvěřitelný dar fantazie.

                                                           zdroj obrázku

V této knize si každý najde to, co má rád na knihách. Ať už je to romantika, hrubost, sex, vražda nebo bláznivá láska, to vše se tady prolíná.
Pro mne to byla velmi emotivní kniha, i když jsem četla pár názorů, kde ji odsuzovali za klišé, tak já se s tím nesouhlasím. Něco takového, místy hrůzného, brutálního, syrového, přitom s notnou dávkou romantiky na odlehčení, jsem ještě nečetla.

Celý děj stojí na více hlavních postavách, jejich životy jsou samozřejmě propletené, ale čtenář nemá šanci nepochopit. Je to jednoduché, přitom tak krásně promyšlené a zapletené. Hlavního hrdinu, Christmase ("jméno jak pro negra") si nejde nezamilovat, chlap na správném místě, i když jeho matka není žádný svatoušek a živí se, jak se dá. Bez otce, který by na něj dohlédl a měl nad ním pevnou ruku... A přesto z něho vyroste někdo, kdo "ovládne" celý New York, potažmo celou knihu - ale za jakou cenu?

"PRST UŽ MI NIKDY NENAROSTE," ZASYČELA NEVRAŽIVĚ. ZAVŘEL OČI, ALE NEDOKÁZAL OD NÍ ODVRÁTIT ZRAK. "MŮŽU POČÍTAT JEN DO DEVÍTI." NUCENĚ SE ZASMÁLA S CYNISMEM DOSPĚLÝCH. PŘESNĚ TAK SE CÍTILA. DÍVENKA, KTERÁ MUSELA DOSPĚT ZA JEDNU JEDINOU NOC. "BÝT TVÝM UČITELEM...," ZAŠEPTAL CHRISTMAS, "ZMĚNIL BYCH KVŮLI TOBĚ MATEMATIKU."

Je to perfektní příběh o naději, o tom, co jsou lidé ochotni a schopni udělat nejen pro peníze, ale také pro uznání. Pro to, aby byli Někdo. Je to také příběh, ve kterém Vám autor ukáže, že jedno setkání může Váš život otočit vzhůru nohama a poznamenat jej až do konce..

Když jsem knihu začala číst, tak jsem nejdříve nechápala - znásilnění? Hrubost k ženám? Klasika? Vážně. Postupem času jsem pochopila, proč a jak. Toto dílo Vám bude dávat smysl, určitě to není ztráta času a hlavně si z toho něco odnesete. Teda já to tak určitě mám, protože po dočtení mám pocit lehkosti, totálně drsný klid na duši, usmívám se. A pár minut na to se zase mračím, když si vzpomenu na některé části, které byly, neumím použít vhodné slovo, "realisticky syrové".

Tuto knihu určitě doporučuji.
Ode mne dostává plný počet bodů. Zaslouží si to.

Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat