pondělí 31. července 2017

Příběh Tour de France - Andy McGrath, Serge Laget, Luke Edwardes-Evans

Autor: Andy McGrath, Serge Laget, Luke Edwardes-Evans
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 176

"K Tour de France mám zvláštní vztah. Sledoval jsem ji, když jsem vyrůstal, a snil jsem o tom, že ji jednou pojedu. Pak jsem ji pětkrát vyhrál a změnila mi život. Jsem poslední Francouz, který na ní zvítězil." - Bernard Hinault

Tour de France (TDF) je všeobecně považována za největší vytrvalostní test ve sportu. Během tří týdnů závodníci ujedou kolem 2500 km, překonají přitom Alpy i Pyreneje a nakonec skončí v Paříži na slavných Champs-Élysées. Tato kniha seznamuje čtenáře se všemi významnými etapami a ročníky historie tohoto závodu, včetně ročníku 2016. Texty, jež doprovází přes 300 velmi zajímavých fotografií, některé z nich až z 19.století, přinášejí příběhy superhvězd a popisy nezapomenutelných momentů z každého období. Příznivce Tour jistě potěší celá řada dobových brožur, novinových článků, plakátů, samolepek a pohlednic.

Minulý týden v neděli skončil další díl etapového závodu Tour de France. Byl to 104. ročník. A abychom nesmutnili, že už máme konec, tak se ještě trochu můžeme rozplývat, protože pro vás mám recenzi na knihu, která popisuje celou Tour tak, jak začala a jak v loňském roce skončila.
Není to obyčejná publikace, kde vám autoři napíšou, že vyhrál ten a ten, dají pár fotek a skončí. Tohle je naprostý skvost a unikát. I co se týče dobových fotografií a různých plakátů, novinových článků... Je skvělé mít možnost posoudit, jak se vyvíjel nejen závod, kola, ale také reklama.

Kola tehdy a dnes... na těchto věcech si nejvíce uvědomíme, jak se vše posouvá dopředu, zdokonaluje a uzpůsobuje všemu kolem nás.

Předmluvu této knihy napsal Bernard Hinault, jež je pětinásobný vítěz Tour de France a zároveň je to poslední Francouz, který drží tento titul.
Bezpochyby je Tour největší závod na světě a o tom se v knize taky píše pár vět. Jen si to představte. Závodníci ujedou jen díky své vlastní vůli a nohou cca 2500km za tři týdny. Nemyslitelné. Pro mě je to holé scifi, pro ně je to velká výzva.

Kapitoly v knize jsou rozděleny na počátky Tour, kde jsou nejen skvělé dobové fotografie, ale také fakta, která popisují situace, se kterými se museli účastníci vypořádat. Dnes je normální mít kolem sebe spoustu mechaniků, masérů, bafíků, kteří vám pomůžou, abyste dosáhli toho nejlepšího výsledku. Tehdy to tak vůbec nebylo a místy, když jsem pročítala některé články mi přišlo, že jsem v době kamenné. :-)


Další kapitoly, které se v knize nacházejí popisují konkrétní země či vítěze, kteří vyhráli více Tour za sebou. A to jak samotní jezdci (Bobet, Anquetil, LeMond), tak také země (Italská nadvláda, Britská éra). Co mě osobně nejvíce bavilo, krom dobových fotografií, tak byly příběhy žlutého, zeleného a bílého trikotu. Každý, kdo sleduje Tour ví, že se jede na tyto dresy, ale víte taky proč? :)

A pak je zde kapitola sama o sobě, která obsahuje zvyky a tradice. Le Grand Départ (velký start), časovky, sponzorované týmy a reklamní karavana + L´Arrivée Finale (závěrečný dojezd). A k těm dvěma posledním bych chtěla přispět i svou troškou do mlýna. Jelikož se mi poštěstilo se ocitnou na L´Arrivée Finale přímo na Champs-Elysée, tak jsem zažila i zmiňovanou reklamní karavanu. Ta se za tu dobu nezměnila, možná zase jen zdokonalila. Ale princip zůstává stejný - spousta lidí, kteří tančí na autech, v autech vyřvává hudba, řidiči i jiní křičí do mikrofonu, jeden vedle druhého, takže to působí jako naprostý chaos zvuků a hlasů. Do toho fanoušci křičí, pískají a povzbuzují.. I když mám rozruch ráda, tohle byl masakr. :-) Ale stejně se člověk usmívá, křičí taky, protože jej ta atmosféra musí zákonitě strhnout.
A závěrečný dojezd? Krom stíhaček, které vyšlou trikoloru do nebe, jenž je úžasné vidět na vlastní oči, se diváci kochají cyklisty, kteří ujeli všech těch x tisíc kilometrů a mají před sebou pár závěrečných kol po Champs-Elysée. Když jedou směrem nahoru, k L´Arc de Triomphe, tak se ještě dá sledovat jezdce, ale když jedou směrem dolů od oblouku, dobrá polovina jezdců je jen rozmazaný flek. Ale přesto to za to stojí. Je to zážitek na celý život. Já už to absolvovala dvakrát a myslím, že příští rok opět chybět nebudu. :-)

Karavana roku 1954:
A teď pár fotek z roku 2015, které se mi podařilo vyfotit. :-)



A fotky ze závěrečného dojezdu? Samozřejmě jsem žádný VIP vstup neměla, ani žádnou cedulku press, takže takto je to viděno a foceno obyčejným divákem u plůtku. :-)
 

Díky této knize jsem se mohla vrátit v čase a zavzpomínat, že těch 14 hodin v autě stálo za to. Parádní zážitek a samozřejmě kniha je zpracována naprosto skvěle.
Plno fotek, ke každé jsou popisky, takže naprosto přesně víte, co znázorňuje, co znamená a je zde i spousta citátů mužů, kteří něco pro Tour znamenali či znamenají.

"Nejezdil jsem s nikým, kdo by měl takovou auru síly. Železný muž proti němu není nic, on je z nerezové oceli." - Robert Millar o Seanu Kellym

Dle mého názoru je tato kniha nezbytná pro každého fanouška Tour de France a já jsem velmi ráda, že díky nakladatelství Slovart ji mám ve své knihovně.
Pokud si knihu chcete koupit, tak tady máte odkaz.

Díky za přečtení a mějte se krásně!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat