úterý 19. dubna 2016

Dáma z popela - Christine Trent

Autor: Christine Trent
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Brána
Počet stran: 416

Mrazivý příběh o smrti, která se před ničím nezastaví. Bude osud nezvratný? Jedině žena se železnou vůlí může uspět jako pohřební zřízenec ve viktoriánském Londýně, ale Violet Morganová je na svou živnost velice pyšná. Zatímco je její muž Graham zaujatý budováním jejich postavení ve společnosti, Violet se věnuje jejich pohřebnímu ústavu. Je empatická, velice znalá pohřební módy a více než smířená s rolí smrti v životě.

"Po hodinách, kdy se poddala svému smutku, se nakonec posadila k Albertovu psacímu stolu a hladila ho jako svého dávného přítele. Albert tento stůl miloval a u něho strávili nejednu hodinu a diskutovali o nejrůznějších záležitostech, důležitých i nicotných."

Na pár stránkách knihy se toho děje strašně hodně. V Americe řádí válka Severu proti Jihu, v Anglii umře pár velmi důležitých lidí, k tomu se Angličané za vidinou velkého zisku snaží rozjet černý obchod na americkém území, do toho se v pohřebním ústavu Violety objeví nevítaný host, který ji totálně změní život a ke všemu její manžel Graham se zaplete do něčeho, co se mu může stát osudným...
Autorka jednoduše dokázala divy. Nejen, že se v příběhu stále něco děje, ale většina věcí je založena na faktických událostech a proto to pro mě bylo ještě více záživnější. Doslova jsem hltala každou řádku.

Moc se mi líbilo, že na začátku každé kapitoly byl určitý úryvek z jiného literárního díla nebo citát od známé osoby. Pár se mi jich zalíbilo tak, že jsem si je vypsala do zvláštního notesu, kam si píšu úryvky či citáty, které ve mě něco zanechaly, třeba vzpomínku na právě dočtenou knihu.

"Být nebo nebýt - to je otázka:
je důstojnější zapřít  se a snášet surovost osudu a jeho rány,
anebo se vzepřít moři trápení a skoncovat to navždy?
Zemřít, spát - a je to."
William Shakespeare - Hamlet

Když shrnu celkový dojem z knihy, tak je více než pozitivní, více než dobrý. I když to není žádná detektivka nebo thriller, tak místy jsou tam pasáže, které tak trochu zasahují do těchto žánrů. Není to žádná romantická kniha, ale přesto si tam i milovníci romantiky najdou to své. Vůbec se nebojím knihu hodnotit vysoko.
Jakmile si ze začátku zvyknete na mrtvé těla, pohřby, balzamování, úpravu nebožtíků a všechny tyto situace, tak přísahám, že poté už vás nic nepoděsí. Děj ubíhá tak, jak má a přitom se stále objevuje něco, co vás překvapí. I když si řeknete, že nic takového se už nemůže stát, tak jste na omylu. Může! Místy jsem si připadala jak chodec na žhavých uhlících, protože jsem popocházela po pokoji, že už jdu něco opravdu udělat (vyprat, vyžehlit, nakoupit...) a stejně jsem dopadla jak sedláci u Chlumce - sedla si a dala si ještě kapitolu. Autorka mě dokázala vtáhnout skvěle do děje a bavila jsem se.
Tuto knihu opravdu doporučuji.

Děkuji nakladatelství Brána za poskytnutí recenzního výtisku a pokud jsem vás nalákala, tady je odkaz ke koupi.

Přeji příjemné čtení! :)

Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat