pondělí 19. března 2018

V pasti času - Madeleine L´Engle

Autor: Madeleine L´Engle
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Booklab/Slovart
Počet stran: 239

"Jak maličká se zdá Země tomu, kdo na ni pohlíží z nebes."

Třináctileté Meg Murryové se poslední dobou moc nevede. Připadá si nemožná, nehezká, ve škole se jí nedaří, nikam nezapadá. O jejím pětiletém bratru Charlesovi kolují ošklivé pomluvy, a ke všemu musí poslouchat vlezlé narážky na záhadné zmizení svého táty, talentovaného fyzika, který se pořád nevrací. Jedné temné bouřlivé noci ale do domu Murryových zavítá nečekaná, podivná návštěva - paní Kdovíco. Jak se ukáže, paní Kdovíco má ještě dvě stejně podivné přítelkyně, a všechny tři chtějí Meg a Charlesovi pomoct najít tátu. Aby se za ním ale obě děti dostaly, musí se vydat na nebezpečnou cestu napříč prostorem a časem a za pomoci svého kamaráda Calvina svést bitvu s temnotou, která postupně zahaluje celý vesmír.
Madeleine L´Engle se podařilo stvořit mimořádný nadčasový příběh, který se stal opakovaně vydávanou klasikou žánru na pomezí sci-fi a fantasy pro mladé čtenáře.
V roce 2018 uvádí společnost Walt Disney Pictures film natočený podle tohoto oceňovaného díla.

Madeleine L´Engle (1918-2007) se narodila v New Yorku a navštěvovala Smith College. Napsala více jak 60 knih, z nichž je nejznámnější V pasti času.

Když jsem knihu začala číst, byla jsem překvapená velikostí písma a říkala si, jaká to nebude jednohubka. Pustila jsem se do ní a už od prvních stránek mi začala pomalu padat brada, s každou kapitolou vždy o nějaký kousíček, až jsem na konci příběhu seděla s pusou otevřenou. Tohle tedy bylo něco! I když jednohubka, tak přesně taková, která mi vypálila v srdci stopu a budu na ni myslet.

V pasti času je primárně určena pro mladší čtenáře. Je to dáno hlavně tím, že důležité, ty nejdůležitější postavy jsou malé děti nebo dospívající, kteří zásadně ovlivňují děj. Pokud se ovšem umíte oprostit od toho, že vám příběh vypráví třináctiletá slečna a její pětiletý bratr, tak věřím, že vás kniha učaruje i v "pokročilejším" věku.

Děj popisovat nebudu, ostatně v anotaci je toho řečeno poměrně dost a já bych se jen opakovala. Meg je třináctiletá holka, školačka a také hlavní vypravěčka knihy. Ze začátku působí jako uťápnutá holka, která to ve škole nemá jednoduché a sbírá posměchy spolužáků, ale poté se z ní stává rozhodná, mladá dáma, která je sice mírně hysterická, ale se srdcem na správném místě. Tu hysterii ji nemůžeme mít za zlé, přeci jen, když přijde o otce a neví, co se s ním děje, do toho se objeví tajuplné dámy, které ji s jejím malým bratříčkem a kamarádem "vyhodí" na cizí planetu, do jiné dimenze, kde navíc právě toho jejího bratříčka ovlivní to největší ZLO a ona se najednou ocitne v cizím prostředí a prakticky sama, tak lehká hysterie je na místě.

"Zkušenost je matkou vědění."

Příběh je fascinující. Líbilo se mi, jakým způsobem byla vykreslena ta dimenze, kde se děti objevily a kde se snažily zachránit svět před postupující tmou. Jediné, co mi trochu kazilo mou euforii, tak bylo vysvětlování, proč to tak je, protože jsem se v některých částech lehce ztrácela. Když se vysvětlovalo umocňování dimenzí, přeskládávání atomů, neuměla jsem si to pořádně představit. I když právě u toho umocňování byly použity obrázky, přesto mi přišlo, že mám z toho trochu v hlavě guláš. Když ale pominu tyto "technické fakta", kterých v knize je pomálu, tak celý příběh jsem slupla jako malinu a užila si.

Rozhodně ji doporučím trochu odrostlejším dětem, těm, které už mají něco přečteno a baví je scifi. Těm, které rádi přemýšlí nad tím, jestli někde ve vesmíru jsou další planety, na kterých je život a jak by to tam mohlo vypadat a fungovat. Také je to super čtení pro ty, kteří mají rádi boj mezi dobrem a zlem, kde všechno vypadá všelijak a do poslední chvíle není pořádně jisté, jak tohle dopadne. A taky věřím, že se pobaví u čtení i dospělejší čtenáři, kteří obdivují dětské příběhy, jenž jsou opravdu neobvyklé, neotřelé, které mají nápad a šmrc.

Navíc si myslím, že je to dobrá příprava právě pro dospělé, kteří mají děti před návštěvou kina. Jakmile se tato kniha tento rok dostane na plátna, budete vědět, na co jdete, co očekávat a můžete dokonce srovnávat. Já osobně si film ujít nenechám, protože jsem opravdu zvědavá, jak Walt Disney produkce ztvární hrdiny a prostředí, kde se příběh odehrává.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Booklab/Slovart za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat